Nettgjest: Svein Oddvar Moen

Tjener 14.000 per kamp i Tippeligaen

NETTGJEST

NETTGJEST: Svein Oddvar Moen i aksjon. (Foto: Scanpix)

Toppdommer Svein Oddvar Moen stakk innom Mediehuset torsdag 28. februar for å svare på spørsmål fra leserne

Siste oppdatert 28.02.2013

FOTBALL: FIFA-dommer Svein Oddvar Moen har vært kampleder på de aller største arenaene i europeisk klubbfotball.

Senest forrige uke dømte ambulansesjåføren fra Haugesund Champions League-oppgjøret mellom Arsenal og Bayern München på Emirates i London.

Dette nettmøtet var ferdig
28. februar 2013 kl. 10.00

Siste svar

Spørsmål:

Av Fotballmannen123 , 25.02.2013

Hvor mye tjener i snitt en Tippeliga dommer?

Svar:

Hei .
Vi tjener 14.000 per kamp i TL ,i tilegg er vi frikjøpt fra jobb slik at vi får trent på dagtid.

Spørsmål:

Av Espen , 25.02.2013

Hva er de største utfordringene med å være dommer?

Svar:

Hei Espen.
Det er mange positive utfordringer med å være fotball dommer. Stort sett er det bare hyggelig. Nøkkelen for å lykkes ligger i FORBERDELSER før kamp. Etterarbeid etter kamp er også avgjørende slik at vi stadig er i utvilkilg og har et mål om å bli bedre.

Spørsmål:

Av Krister Ånensen , 25.02.2013

Er det godt betalt og være fotballdommer?
Og får du dekket reisene?

Svar:

14.000 per kamp i TL , og ja alt er dekket . Fly , hotel , tog,taxi, bil osv.

Spørsmål:

Av Terje , 25.02.2013

Hei Svein Oddvar.
Hvorfor dømmer du aldri FKH kamper.

Svar:

Hei Terje.
Jeg kan teoretisk dømme FKH - Viking siden begge lag er fra samme fylke som meg. Men siden jeg er fra Haugesund føler vi at det blir litt for tett. Det er jo 15 andre lag jeg kan dømme.

Spørsmål:

Av Marius Jakobsen , 25.02.2013

Hei Svein Oddvar!
Husker fortsatt det flotte møtet med HFDL i vår hvor du deltok, og du er et klart forbilde for alle unge dommere.
Jeg vil gjerne få spørre deg hvilken framgang du hadde i startfasen som dommer? Første sesonger som rek.dommer? Var utviklingsgrafen din bratt eller tok du deg god tid og samlet opp masse erfaring før du startet klatring i divisjonene og slo gjennom?

Svar:

Hei Marius.
Takk for et hyggelig spørsmål. Det viktigste som skal til å for å lykkes er å ha troen på egne ferdigheter. Samtidig være villig til å legge ned nok arbeid slik at du har muligheten til å bli goe. Ingen ting kommer av seg selv. Fokus , seriøsitet og vilje MÅ til for ha lykkes. Evnen til å lytte og være ydmyk for læring er også veldig viktig.

Spørsmål:

Av Marius , 25.02.2013

Hei Svein Oddvar!
Hvordan vil du beskrive deg selv som dommer - i personlighet ute på banen? Vet selv at autoritet er viktig - men litt humor inni mellom er jo koselig :-)

Svar:

Jeg er en dommer som er i stadig utvikling. Min personlighet ute på banen er bestemt men samtidig ydmyk. Mye kan løses med et smil , men for å kunne få det til må trygghet , selvsikkerhet være på plass. Når situasjonen kan løses med et smil og humor er det veldig positivt samtidig skapes det gode forhold for alle aktører.

Spørsmål:

Av Geir Magne , 25.02.2013

Hvor har du fått mest pes? Sletten stadion eller NeuCamp?

Svar:

Sletten :):) Er den stadion jeg har fått mest "kjeft" meeeennnnnn mange år siden så her glemt det :)

Spørsmål:

Av Sondre , 25.02.2013

Du dømmer fotball, kan du dømme andre ballsporter også?
F.eks håndball? =)

Svar:

Hei Sondre
Dømmer kun fotball, kan ikke reglene i håndball.

Spørsmål:

Av Nils Arne , 26.02.2013

hallo Sveini håper du får masse fine spørsmål i dag om lit av hvært. ka tengte du og de andre når dere bomet på en opplakt korner.

Svar:

Bomma på innkast , corner , frispark det gjør vi i hver kamp så tenker ikke så mye på det. Om en corner skulle bli det vi bommet på tenker jeg at teamet har truffet på mye annet . I en fotball kamp gjøres det alltid feil. Det gjør vi også . Målet er å gjøre færrest mulig. Feilfri blir vi aldri....

Spørsmål:

Av Lene , 26.02.2013

Kjekt å ha Norges beste dommer i gatå våres:)

Svar:

Takk for det Lene :)

Spørsmål:

Av Kenneth , 27.02.2013

Hvilken kamp har vært den tøffeste/vanskeligste å dømme i din tid som proffisjonell toppdommer?

Svar:

Hei Kenneth.
Godt spørsmål. De vanskligste kampene var nok i starten av min karriere på toppnivå. For å bli en god toppdommer er rutine /erfaring viktig. I starten mangler du dette noe som gjør at du løser ting på en vanskligere og dårligere måte en hva en rutinerte toppdommer hadde gjort

Spørsmål:

Av Rune , 27.02.2013

Hei. Gratla med vanvittig gode prestasjoner. Jeg mener dere dommere har verdens mest utakknemlige jobb. Hvem andre enn Arne Scheie husker dommeren, liksom. Syns du jobben deres blir satt pris på av andre enn vinnerlaget? Lykke til !

Svar:

Hei Rune.
Vi har en fantastisk spennende jobb. Har nå dømt fotball i 40 forskjellige land , så vi får også en god del flotte opplevelser . Jeg ville ikke byttet jobb med så mange .

Spørsmål:

Av Rom 2 , 27.02.2013

Du er så utrolig søt. Hvordan klarer du å se så strøken ut alltid?

Svar:

Hei kjære kollega BJØRN OLE.

Jeg er lykkelig gift med min Bente .

Spørsmål:

Av Jan , 27.02.2013

Hvordan kan jeg utnytte mine ferdigheter og bli en like god dommer som deg?

Svar:

Hei Jan
hardt arbeid , målbevisst og strukturert . Virkelig ønske å bli god. Ingen blir best uten hardt arbeid

Spørsmål:

Av Eivind , 27.02.2013

Jobber du fremdeles som murer ved siden av? Hvorfor er det i så fall ikke profesjonelle dommere i Norge når de fleste spillerene og trenere er det i de to øverste divisjoner her i landet?

Svar:

Hei
Jeg jobber som ambulansearbeider i Haugesund. I norge er de beste semi proffe. Dvs at vi jobber 50% som fotball dommerer. Tipper at vi i løpet av kun få år blir "proffe"

Spørsmål:

Av Anne , 27.02.2013

Er det fortsatt slik at du oppfordrer andre dommere til å være konsekvent og gi mest mulig kort?

Svar:

Hei Anne.
Konsekvente er viktig , og er du det blir det mindre kort. Husk at gule og røde kort er et verktøy du har muligheten til å bruke når spillerene ikke følger regelverket.

Spørsmål:

Av Daniel Røyrvik , 27.02.2013

Hey hey Sven Oddvar....
Håper du dømmer bra på Brann stadion i år...
E vel den beste arenaen å dømme på....
Lykke til i år...

Svar:

Hei Daniel
Brann stadion er som mange andre Tippeliga arenaer flotte å dømme på. På brann stadion er det god stemning.

Spørsmål:

Av Bjørn , 27.02.2013

Hei. Har du i ettertid sett på den situasjonen hvor Arsenal fikk mål ut av det hjørnesparket de ikke skulle hatt? Jeg vet dommere ikke kan se alt, slik er det bare, men jeg mener den var ganske åpenbar, å linjedommeren reagerte heller ikke? Hvordan kan det ha seg at det skjedde? :)

Svar:

AAR som står bak mål mente den ballen touchet borti en BM spiller. Slik er det å være fotball dommer , feil gjøres og det er en del av hverdagen til en dommer.

Spørsmål:

Av Reidar jørgensen , 27.02.2013

Hvor ofte spiser du havregryn med biola?

Svar:

Stort sett to ganger til dagen, men i går ble det bare en gang siden du drakk opp resten av biolaen min :):) men du var den vel unt..

Spørsmål:

Av Kim Tomas Haglund , 27.02.2013

Hei Svein Oddvar, jeg lurte på en ting.
Hvem gav du siste en skikkelig hårføner?

Svar:

Hei kjære Kollega

Frank Andås og den trengte han også :) Tippe du er enig :)

Spørsmål:

Av Guttorm , 27.02.2013

Hva gjør disse med flagg på sidene? Hvorfor har dere mic? Snakker du med noen som ser på video?

Svar:

Vi snakker sammen i teamet , ikke med noen som ser video.

Spørsmål:

Av Tjuagutten.... , 27.02.2013

Blir vel nedtur å reise til Bergen etter å ha vært i London på CL?

Svar:

Absolutt ikke , TL er arenaen vi utvikler oss på. Vi blir aldri så gode at TL blir nedtur.

Spørsmål:

Av AD-talent! , 27.02.2013

HVEM er det som "får deg igjennom kampene"?

Svar:

Hei
Takk for spørsmålet Frank Andås
Jeg har to assistenter Kim og Frannk som mener de gjør det:) Kan vel diskuteres :):):) uansett så er dere gode Frank

Spørsmål:

Av Øivind , 27.02.2013

Startet din karriere i Haugars nattcup i Haraldshallen for leeeenge siden ?

Svar:

Haugars vintercup på gymnasbane 2 :)

Spørsmål:

Av espen askeland , 27.02.2013

hei,du er også murmester har eg hørt.eg får ikke flisene på gulvet rene..har du noen tips??eg vasker med mye såpe...takker for lure tips på forhånd.lykke til m dømminga videre.

Svar:

Hei

Ta kontakt 99299089 han er best på vasking

Spørsmål:

Av Princess og Kaia , 27.02.2013

Er du alltid like tøff? Eller har du også en mykere side?

Svar:

Jeg er en myk mann som går tur med Kaia og slipper hesten Princess ut i paddoken ( er det det heter??)

Spørsmål:

Av Sølvi Vedå , 27.02.2013

Bruke du mascara, du har alltid så perfekte vipper

Svar:

Naturlig :)

Spørsmål:

Av Kjellaug Emberland , 27.02.2013

Får du like mye oppmerksomhet av damene som fotballspillerne når du dømmer i kamper ute i Europa?? Og er du gift???

Svar: