Ikke skremt: Nina Jackson og Ruth Henny kommer til å fortsette å ta seg et glass rødvin i ny og ne, til tross for at forskere har funnet en sammenheng mellom alkohol og brystkreft.
Alkohol øker kreftfaren
Ikke for å ødelegge lørdagskvelden, men ett lite glass vin i uka øker faren for brystkreft.
HAUGESUND: En ny og omfattende svensk studie bekrefter at alkoholinntak øker risikoen for å få den vanligste formen for brystkreft. Spesielt hos kvinner i overgangsalderen som tar hormonerstatninger.
Også i en tidligere publisert amerikansk undersøkelse, er det rapportert en sammenheng mellom alkoholinntak og økt forekomst av brystkreft etter overgangsalderen. Den undersøkelsen var ikke konkluderende.
Den nye studien til Dr. Alicja Wolk og hennes forskerteam ved Karolinska Instituttet i Stockholm bekrefter nå sammenhengen.
Studiet viser en sammenheng, og spesielt må kvinner som tar hormonerstatninger tenke seg ekstra om før de nyter alkohol. For kvinner generelt må vi forske mer for å tallfeste og konkludere, sier dr. Alicja Wolk.
80 prosent større
Mellom 1987 og 1997 ble 51.800 svenske kvinner undersøkt i en omfattende brystkreftstudie. I 2004 hadde 1188 kvinner utviklet brystkreft. Etter å ha justert for andre faktorer som arv og kroppsvekst, fant forskerne ut at så lite som 10 gram alkohol om dagen øker risikoen for den mest vanlige brystkreftformen. Dette tilsvarer et lite glass rødvin.
Studiet viser også at en kvinne som nyter alkohol samtidig med en hormonerstatningsterapi, har 80 prosent større risiko for å få brystkreft sammenlignet med avholdskvinner som aldri har brukt slik behandling.
Forskerne konkluderer med at denne befolkningsbaserte studien viser at alkoholforbruk har en klar sammenheng med økt risiko for østrogenpositiv brystkreft.
Alt er jo farlig
Da Haugesunds Avis tok en tur nedom en kafé på Indre Kai i Haugesund torsdag, traff vi to rødvinsdrikkende jenter. Nina Jackson og Ruth Henny er vel å merke langt fra å nå overgangsalderen, men lot seg uansett ikke skremme av den nye undersøkelsen.
Alt er jo farlig, parerer Henny, og får støtte av venninnen.
Dette velger jeg å ikke tro noe særlig på. Støtter meg heller til det jeg har hørt om at et glass rødvin er godt for hjertet, smiler Jackson.
Begge to presiserer at de ikke drikker mye rødvin, men et glass og to i uka kommer de til å fortsette med.
Nei, dette skremmer ikke meg, sier Henny.
espen.lovvik@haugesunds-avis.no
Nina Jackson, Kopervik
Ikke skremt: Nina Jackson og Ruth Henny kommer til å fortsette å ta seg et glass rødvin i ny og ne, til tross for at forskere har funnet en sammenheng mellom alkohol og brystkreft.