Om tre år slipper du å betale bompenger gjennom Trekantsambandet, noe trafikanter og transportselskap er glade for.

Tre år til gratiskjøring

Høsten 2012 kan du kjøre gratis gjennom Trekantsambandet. Men skal du til Bømlo blir det bompenger å betale.
Truls Horvei
Publisert 20.06.2009 kl 00:00 Oppdatert 24.01.2010 kl 05:18

Tips en venn på e-post:



TREKANTSAMBANDET: – Vi er forsiktig med å komme med eksakt dato, men buene blir tatt vekk siste halvår 2012, forteller styreleder og daglig leder i Sunnhordland bru- og tunnelselskap, Pål Kårbø.

Da bompengene begynte å rulle og gå i Trekantsambandet april 2001, skulle det bli gratis etter 15 år. Nå blir anlegget nedbetalt på 11–12 år.

– Det skyldes rentenivå og trafikkvekst. Vi betaler en rente på 3,5 prosent, som er veldig bra. I snitt hadde vi en trafikkvekst på 8,5 prosent i fjor. Hittil i år ligger vi på to–tre prosent vekst.

God rentestyring

Kårbø mener god rentestyring er viktigste suksessfaktor. Selv om det skulle bli nullvekst på Trekantsambandet, vil ikke nedbetalingen av lånet bli forsinket særlig mye.

Når Trekantsambandet er nedbetalt, trår Bømlopakken i kraft. Den ble vedtatt i Stortinget tirsdag.

– Bømlopakken starter opp umiddelbart, det blir ingen overlapping. Buene på Føyno blir tatt vekk, og på Spissøy kommer et nytt Autopass-anlegg, sier Kårbø.

Bomstasjonen forsvinner

Dermed forsvinner de ansatte i bomstasjonen. Den jobben har vært satt ut til Securitas.

– Vi har anbud på innkrevingsprosessen. Det er vi pålagt å gjøre hvert tredje år. Skulle Securitas miste oppdraget, blir det et annet vekterselskap. Vi vil ikke ansette egne folk, sier Kårbø.

I dag jobber seks–sju ansatte på bomstasjonen på Føyno, fordelt på 12–13 personer.

– Når Trekantsambandet blir gratis, må vi finne andre jobber til de ansatte i bomstasjonen. Slik aktiviteten er i dag, er det ikke problematisk. Dessuten har disse ansatte lang ansiennitet, sier driftskonsulent Roger Herskedal i Securitas AS Haugesund og Stord. Ved årsskiftet var restgjelden til Sunnhordland bru- og tunnelselskap på 497 millioner kroner. Pr. i dag er den nede i 470 mill. kroner.

– Vi kommer til å spare mye penger når bompengene forsvinner, sier sjåfør Linda Sætre i Leirvik Varetaxi.

Transportselskapet har fire lastebiler og en varebil. I løpet av en uke har bilene åtte–ti turer til sammen gjennom Trekantsambandet, både til Bømlo og gjennom Bømlafjordtunnelen.

På forsiden nå


– Dette er veldig tungt

HHK ledet en periode med fire mål, men til tross for ni scoringer fra Olof Skäremo ble det tap for HHK mot Sandefjord.

Etter Rogfast og ny E 134 blir Haugesund-regionen

Vestlandets store logistikksentrum

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener framtiden ser svært lys ut for vår region. Ny infrastruktur setter oss i sentrum.

Reiser tomhendt hjem

Roy Miljeteig får ikke kontrakt med Honved.

Haukås blir i FKH

Michael Haukås er enig med FKH om en ny kontrakt.