GRÜNDERLIV: Han var bare noen måneder gammel da krigen brøt ut i tidligere Jugoslavia. Foreldrene til Aleksandar Nenad Zecevic hadde tidligere blitt kjent med en norsk familie på ferie i Montenegro, og nå hadde de en bønn til sine norske venner;

– Kan vi komme og bo hos dere?

Det kunne de. Og dermed gikk turen fra Beograd til Sævelandsvik på Karmøy.

– Jeg var jo så liten, så jeg har ingen egne minner fra Jugoslavia, bare det foreldrene mine har fortalt meg. Men jeg hadde heller ingen annen familie eller historie i Norge, så den historien har jeg måttet lage selv ved å reise rundt i Europa for å finne røttene mine, forteller Aleksandar.

Lånte farens videokamera

For foreldrene hans som begge er kunstnere, valgte å bli i Norge og fikk norsk statsborgerskap. Aleksander selv vokste opp på Karmøy, ikke helt norsk, men heller ikke helt serbisk.

Kanskje var det den dramatiske starten på livet, som har gjort at han siden har jaktet på de sterke historiene.

– Jeg tipper jeg var åtte år da jeg så «Jurassic Park» første gang. Jeg var helt overbevist over at det var ekte, at dinosaurene fantes. Da jeg ble større og skjønte at det var fiksjon, ble jeg overbevist om at jeg også ville bli med og skape den type magi, sier Aleksandar.

Med farens videokamera satte han i gang og lagde korte filmer sammen med kameratene.

– Det var mest sånne Jackass-filmer i starten, det var dritkjekt. Jeg skjønte at det var det å lage underholdning for andre jeg hadde lyst å drive med. Foreldrene mine har alltid gitt meg motivasjon til å følge drømmene mine, men det er klart, å lykkes i filmbransjen er vel noe av det vanskeligste man kan prøve på, smiler 30-åringen.


– Bryr meg ikke om rød løper

Etter fotostudier i Stavanger og filmteori-studier i Southampton, valgte han å flytte hjem til Karmøy. Det første møtet med bransjen her hjemme, var som frivillig på Filmfestivalen.

Med ansvar for å dele ut akkrediteringskort til festivalen fikk han full oversikt over hvem det kunne være nyttig å bli kjent med.

– Jeg møtte noen folk der som jeg har samarbeidet med siden, forteller Aleksandar.

Når andre hører at han er filmskaper kommer det vanligvis et spørsmål om det er Hollywood han drømmer om.

– Men jeg er ikke der. Jeg bryr meg ikke om berømthet, Oscar-utdelinger og rød løper. For meg har det aller viktigste vært å være ydmyk, vise samarbeidsvillighet og levere kvalitet og personlighet. Da kommer kundene tilbake.

Helg hver dag

Han har allerede gjort prosjekter sammen med Haugaland Kraft, Matkanalen, Glimt interiørarkitekter og Vy Strategy.

Nylig registrerte han offisielt filmselskapet sitt, Zeko media, med «hovedkontor» på Gründerloftet.

– Kan man leve av å være filmskaper i Haugesund?

– Ja, absolutt. Det var vanskelig til å begynne med, men man må ha tålmodighet. Aldri gi opp. Da vil det dukke opp muligheter. Nå har jeg full timeplan og jobber hele tida. Likevel føles det som om det er helg hver dag, det føles ikke som jobb, bare gøy.

I tillegg til prosjektene han jobber med dag for dag, har han også en større filmproduksjon på gang.

En fiksjonsfilm lagt til Norge i 1920-årene.

– Jeg har et samarbeid med Christopher Tubb som er en manusforfatter jeg ble kjent med i Southampton, en skikkelig «brainiac». I tillegg har vi med historiefortelleren Glenn Hansen i prosjektet. Får vi finansieringen på plass, regner jeg med å komme i gang med filming til neste år, sier Aleksandar Nenad Zecevic.