Terningkast 5: – «Ånd fra himlen, kom nåde», gir meg frysninger

SOLID ALBUM: Vigleik Winje og bandet hans Himmelhamn har utgitt et album med jevnt over høy kvalitet.

SOLID ALBUM: Vigleik Winje og bandet hans Himmelhamn har utgitt et album med jevnt over høy kvalitet.

Hvem skulle tro at gamle tekster om Gud og Jesus fenger i 2018. Vigleik Winje og bandet hans Himmelhamn får det til.

DEL

MUSIKK
Himmelhamn: «Himmelhamn»

Kirkelig Kulturverksted

Under første gjennomgang av det selvtitulerte albumet til Himmelhamn, ble jeg slått av de fine og fengende melodiene. De er signert Vigleik Winje, en mann som mange vil kjenne som byplanlegger i Haugesund. Men for en stemme han har.

Den skaper en behagelig følelse for meg som lytter, selv om tekstene inneholder både fortvilelse, frelse og fortapelse.

Kristne tekster er ikke akkurat my cup of tea. De kan ofte virke banale, men Vinje har dykket ned i gamle salmebøker og funnet salmer med en rikdom som virker ekte.

Det samme gjør formidlingen av disse. Fra første spor på albumet som åpner med linjene «Eg ville så gjerne eiga ei tru så sterk og stor», til siste spor, «Fra jordi opp me stier».  Da har vi vært med på en nesten timelang reise gjennom lys og mørke. Mest mørke. Gjennom dyp tro og glede.

Nydelige partier

Vinje spiller både elektrisk og akustisk gitar, i et fortrinnsvis akustisk lydbilde. Gjerne neddempet. Vi snakker tidsriktig americana og rootsmusikk, og med nydelige partier med pedal steel fra Torleiv Fossum. Bandet har også med Hanne Undheim Askeland på vokal, Jarle Kristoffersen på cello og Kjell Mange Fausanger bass. Vegard Fossum på slagverk og perkusjon er kreditert som en av flere gjestemusikere.

«Himmelhamn» er et album med jevnt over høy kvalitet, men platen har sentrale høydepunkt. «Ånd fra himlen, kom nåde» har en rytmisk presisjon og vokalarbeid som gir meg frysninger. Teksten er fra 1879. Smak på tekstlinjen «Herre Jesus, du vår glede, kom med legedom og fred!».

Vigleik Winje har produsert albumet med flott kunstnerisk omslag i Kirkelig Kulturverksted-tradisjon. Ingen billig produksjon.

Ingen lettvintheter.

Verken musikalsk, tekstlig eller til formidlingen av stoffet.

Himmelhamn spiller i Kulturkirken Skåre lørdag 28. april.    

Artikkeltags