Av stor verdi – kan være en gullgruve for Haugalandet

SIKRET: Regjeringen sikrer finansiering av verdens lengste undersjøiske tunnel-prosjekt.

SIKRET: Regjeringen sikrer finansiering av verdens lengste undersjøiske tunnel-prosjekt. Foto:

Endelig fikk regjeringen levert fra seg proposisjonen for Rogfast. Fredag ble saken sendt til Stortinget. Ny behandling ble nødvendig fordi kostnadene økte utover den rammen som var satt for tunnelene under Boknafjorden.

DEL

LederDette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.Nå er det beregnet at fjordkryssingen skal koste 24,8 milliarder kroner. Selv om det er lett etter alle muligheter til å kutte kostnader, er prisen over seks milliarder over den opprinnelige rammen (i 2020-kroner). Prisen er høyere enn det som ble signalisert underveis i den siste gjennomgangen.

Dette er et ekstraordinært prosjekt i kostnader, men også teknologisk og i rent fysisk omfang. Verden har ikke sett maken.

Det har vært stigende motstand mot Rogfast, som jo allerede er påbegynt. Selv om prosjektet er presentert som landets mest samfunnslønnsomme samferdselsprosjekt, har dette regnestykket forandret seg. I 2015 snakket man eksempelvis om at veiene skulle koste 13,8 milliarder kroner og lønnsomheten var på 7,8 milliarder.

Det er imidlertid liten tvil om at tunnelene under Boknafjorden kan være en gullgruve for Haugalandet. Ikke minst fordi det nå foreslås å øke det statlige bidraget.

Bare i anleggsfasen vil Rogfast gi en stor verdiskapning i vår region. Mange av milliardene blir brukt her, i form av arbeidsplasser og kjøp av varer og tjenester fra selskaper. For å si det slik; de kunne godt unne seg fredagskake hos Ølen Betong.

Så blir det dyrt å bruke Rogfast, men at staten øker sin andel av regningen, betyr også at det nasjonale fellesskapet sprøyter veldig mye penger inn i Rogaland.

De langsiktige virkningene er selvsagt enda mer interessante. Rogfast vil forandre mye. Enkelte konsentrerer seg om truslene: Større nærhet til Stavanger-regionen gir økt konkurranse, kan true tilbudet på Helganes gi handelslekkasje og så videre.

Dette er en defensiv tilnærming som handler om ting dyktige folk kan påvirke selv. Vi mener mulighetene er mye større. Veiene våre er energiårer. Nå, eller tidlig på 30-tallet da, vil vi være koblet på resten av Rogaland på en helt ny måte. Markedene blir større, vi blir mer interessante for flere; en hindring blir borte.

Man kan også hevde at slike gigantiske veiprosjekter som bygger opp under biltrafikk, er gammeldagse. Vel, vi kan vente på jernbane eller el-fly i melkeruter langs kysten, men alt tyder på at mer og mer miljøvennlig biltransport vil være en bærebjelke for oss i overskuelig framtid. Den framtiden må det bygges for, og da er Rogfast viktig.

Vi ser fram til kjapp og god behandling i Stortinget.

Den framtiden må det bygges for, og da er Rogfast viktig.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken