DNB etablerte selskap i skatteparadis for norske kunder

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

I nesten ti år organiserte DNB i Luxembourg postboksselskaper på Seychellene for kundene sine, avslører Aftenposten. DNB angrer på praksisen.

DEL

OSLO: DNB i Luxembourg opprettet og administrerte 36 firmaer på Seychellene registrert på 45 norske kunder i årene 2006 til 2015, skriver Aftenposten.

DNB angrer på praksisen, og bestrider ikke de faktiske forholdene avisen avslører.

– Det å bli assosiert med den typen virksomhet, er langt, langt utenfor vår toleransegrense, sier konserndirektør Tom Rathke, i DNB private banking til Aftenposten.

Ifølge Aftenpostens opplysninger hadde selskapene bankkonto hos DNB Luxembourg. Samtidig leide banken inn stråmenn fra det Panama-baserte advokatfirmaet Mossack Fonseca som styremedlemmer. Dermed ble de reelle eierne skjult. Likevel var dette organisert på en måte som gjorde at DNBs kunder hadde herredømme over pengene i selskapene.

Aftenposten har ikke grunnlag for å hevde at DNB eller kundene har brutt lover i Norge, Luxembourg eller Seychellene.

– Vi skulle ikke ha gjort dette for norske skatteytere. Ikke fordi kundene har gjort noe feil, men fordi konstruksjonen kunne brukes til å skjule formuer og inntekter i utlandet. Det tar vi selvkritikk på. Det skulle vi ikke ha gjort, sier Rathke.

Opplysningene om DNBs kunder i skatteparadis fremkommer i interne dokumenter fra advokatfirmaet Mossack Fonseca som den tyske avisen Süddeutsche Zeitung har fått tilgang til. Dokumentene er delt med stiftelsen The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) og over 100 andre medieorganisasjoner.

Aftenposten er eneste norske mediehus som har tilgang på lekkasjen.

Artikkeltags