Gå til sidens hovedinnhold

Hordfast skal gjennomføres – E 134 ikke nevnt

Artikkelen er over 4 år gammel

Statsminister Erna Solberg (H) delte ut sentrale biter fra Nasjonal transportplan (NTP) på Arna stasjon i Bergen tirsdag.

NTP: Solberg kunne presentere nyheter om E16 Arna-Stanghelle, Ringvei Øst, Sotrasambandet og Hordfast foran lydhøre tilskuere på stasjonen. Tidligere på dagen hadde hun vært i Bodø for å presentere planene for ny flyplass. Bodø får 2,4 milliarder i NTP til flyplassutbyggingen.

E16 mellom Arna og Stanghelle er et av prosjektene som prioriteres. Hordfast skal også gjennomføres, men Solberg understreket at man må vurdere kostnadsnivået. Opprinnelig var det anslått å koste 26 milliarder kroner, men prisen er nå oppe i 43 milliarder.

HN-direktør Egil Severeide er svært glad for lovnadene om at Hordfast-utbyggingen skal startes omgående og gjennomføres i neste 12-års periode.

– Dette er et prosjekt som hele næringslivet står bak og som vil binde sammen aksen Bergen og Stavanger. Jeg er svært glad for at regjeringspartiene er krystallklar på at det skal bygges fire felts veg fra Bergen til Kristiansand. Det gjør at det kan ta ned mot 2 timer og 15 minutter å kjøre fra Bergen til Stavanger når alt står ferdig, sier Severeide.

E 134 ikke nevnt

Stortingsrepresentant Hege H. Liadal (A) mener NTP nå må vise framdrift i de store veiprosjektene i vår region.

– E 134 må være inne i første fase og Rogfast må ikke utsettes mer, sier Liadal til Haugesunds Avis.

Også direktøren i næringsforeningene er skeptisk til hva regjeringen har tenkt å gjøre med E 134 Haukelivegen, som ikke ble nevnt med ett ord i redegjørelsen fra Solberg.

– Det trenger ikke å bety noe. Men det vil være en fallitterklæring om Solvik Olsens prestisjeprosjekt, vintersikker veg  øst vest, skal havarere. Det er enda noen milliarder som skal fordeles, så vi håper i det lengste at det kan bli bevilget penger til E 134 og oppstart av tunnelprosjektet Seljestad-Røldal, sier Severeide.

KrF-leder Knut Arild Hareide slo fast at regjeringen med denne satsingen holder valgløftene og tar et viktig steg framover med denne transportplanen. Han skrøt samtidig av statsministeren.

– Hun har sett helheten, men også sett på hvor hun kommer fra, smilte partilederen.

Klar før påske?

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere uttalt at NTP vil bli lagt fram før påske.

Mandag bekreftet flere av partiene at samtalene var inne i aller siste runde, og at en enighet var nært forestående. De fire partienes stortingsgrupper ble hasteinnkalt for å diskutere NTP, og samferdselspolitikerne møttes etterpå for å diskutere de siste innspillene.

Ifølge TV 2 skal partiene ha blitt enige om å sette av 928,7 milliarder kroner til samferdselsprosjekter over de neste tolv årene. Kanalen melder også at regjeringen finansierer halvparten av kostnadene ved en ny T-banetunnel i hovedstaden, samt at det er enighet om en ny Oslo-tunnel for jernbanen.

Nasjonal transportplan er en plan for transport i Norge, og den gjelder i tolv år Planen revideres hvert fjerde år.

Kommentarer til denne saken