Dette skal bli Volvos første elbil

Konseptbilen 40.2 ble vist første gang i 2016. Nå er det klart at den er utgangspunktet for Volvos første helelektriske bil.Og den er ikke langt unna.  

Konseptbilen 40.2 ble vist første gang i 2016. Nå er det klart at den er utgangspunktet for Volvos første helelektriske bil.Og den er ikke langt unna.  

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Og den er ikke langt unna.

DEL

MOTOR: et har lenge vært kjent at Volvo jobber på spreng med elektriske drivlinjer. Fra neste år skal de tilby en eller annen form for elektrisk drivlinje på alle sine modeller. Og ren elbil er heller ikke langt unna.

Nå avslører engelske Autocar at Volvos første elbil skal baseres på konseptbilen 40.2. De har nemlig pratet med Volvos utviklingssjef Henrik Green, som letter ganske mye på sløret rundt planene.

Ny plattform

Vi i Broom var for øvrig på den eksklusive avdukingen av denne modellen, da den ble vist første gang som konseptbil i 2016. Da sto den sammen med modellen som senere har blitt XC40, og som lanseres i Norge i løpet av noen uker.

40.2 er litt lenger unna. Vi får ikke noen konkret lanseringsdato ennå, bare at den skal komme til neste år.

Bilen er bygget på Volvos nye plattform for kompakte biler, kalt CMA. Denne plattformen er utviklet fra bunnen av for å kunne brukes til flere drivlinjer, også ren elektrisk.

Annerledes å utvikle elbil

Rekkevidde er noe mange lurer på når det gjelder elbiler. Her er det klart at Volvo kommer til å satse på flere alternativer. Sannsynligvis blir det en versjon som skal kunne klare minst 500 kilometer, etter dagens målestandard. Det blir også utgaver med kortere rekkevidde, dermed også lavere pris.

Hos Volvo jobber de nå på spreng med bilen. Og de har fått erfare at det er noen ekstra utfordringer å utvikle elbil.

– Vi er midt i utviklingen og tar hele tiden nye skritt. Dette er ganske så forskjellig fra å utvikle en nybil, sammenlignet med hvordan det var for 5-10 år siden. Da satte du forutsetningene 3-4 år før bilen skulle lanseres og jobbet mot de målene. Gjorde du det bra, ble resultatet som regel konkurransedyktig. Men nå føles det som vi endrer kravene hver måned. Vi forsøker hele tiden å legge til nye elementer, fordi teknologien endrer seg så raskt, forteller Henrik Green, til Autocar.

Artikkeltags