Fyrer i gang Rubb-historien

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Håkon og Richard Kvarven fyrer opp en gammel Wichmann-motor. Gamlesmia hos Wärtsilä forteller om bedriftens stolte historie.

DEL

BØMLO: – På 1990-tallet var det snakk om å rive den gamle Wichmann-smia fra rundt 1910 på Rubbestadneset. Da tok gamlekara affære. De fikk tatt ned smia på kaien, og bygget den opp igjen stein for stein helt sør på bedriftsområdet.



En aktiv gjeng på åtte–ni pensjonister styrer på med gamle en- og totakt Rubb-motorer, og sørger for at bedriften, som ble kjøpt opp av det finske Wärtsilä-konsernet i 1986, holder sine tradisjoner i hevd.

Smia var et populært samlingssted da hjørnesteinsbedriften på Rubbestadneset søndag inviterte til åpen dag.

– Dette er det eneste museet som holder åpent 24 timer i døgnet, sier Richard Kvarven.

Selvlaget dampmaskin

De pensjonerte Wichmann/Wärtsilä-arbeiderne møtes fast i smia den første tirsdagen i hver måned.

– Dersom vi finner ut at vi må gjøre en ekstra innsats, stiller vi en dag til, sier Hans Borgen.

Han stilte med en selvlaget dampmaskin i miniformat på åpen dag. Borgen vet ikke hvor mange arbeidstimer han har brukt hjemme i kjelleren på motoren, som er laget etter franske tegninger.

– Jeg har holdt på noen måneder, men hadde tenkepauser underveis, sier Borgen.

Nummer en på plass

– Spennende, syntes fem år gamle Victor Daland, om den gamle Rubb-motoren, som gamlekara hadde fyrt i gang for anledningen.

Ingen kunne gi eksakt alder. Men ifølge Richard Kvarven har motoren stått i skøyta «Drygolin». Som navnet tilsier, fraktet den maling i mange år i Bergen, før den ble solgt til folk litt lengre sør på kysten. Motoren kom hjem til Rubbestadneset for ni år siden.

Like bortenfor står også et eksemplar av Wichmann motor type nummer en. Rubb-motoren som ble produsert for første gang i 1903, og dannet grunnlag for industrieventyret på Rubbestadneset.

300 besøkende

Kontrastene er store til dagens moderne datastyrte produksjon av gir og propeller. Motorproduksjonen ble avsluttet på fabrikken i 1998.

Paul Engseth, med arbeidstittel manager servicesenter, skryter av medlemmene i seniorklubben, og mener det er viktig at dagens moderne industriproduksjon er forankret i bedriftens stolte historie.

Engseth, og rundt 35 Wärtsilä-ansatte hadde ansvaret for åpen- dag-arrangementet, som trakk rundt 300 besøkende.

– I utgangspunktet er industriarbeidsplasser en lukket sak. Det er greit at folk som ikke går her til daglig, kan få kikke innom og se hva vi baler med, sier Engseth.

Mønsterbedrift

Han mener arrangementet også er viktig for rekrutteringen til bedriften. Den har tatt inn lærlinger i alle år, helt siden oppstarten i 1903, og jobber også aktivt for at de ansatte skal ta fagbrev.

I dag framstår Wärtsilä på Rubbestadneset på mange måter som en skinnende ren foregangsbedrift med snaut 600 ansatte.

– Vi er stolte av arbeidsplassen vår, og synes vi har en fin arbeidsplass å vise fram, skryter Engseth.

Stoltheten var godt synlig på verftsområdet i går.

Artikkeltags