HAUGESUND: Det er fredag. Det er sol. Det er festival. Musikken strømmer ut fra høyttalerne i Vangen. Folk drikker øl.

Så, midt under storinnrykket i 20-tida, kneler det mobile nettet som betalingssystemet trenger for å fungere. Det blir for mye trafikk, og mange får ikke lenger bestilt. Noen venter i over to timer på øl. Andre får aldri det de har bestilt.

– Vi legger oss paddeflate, uttaler festivalsjef Steinar Liadal til Haugesunds Avis lørdag formiddag.

Lørdag går det langt bedre, men også denne festivaldagen lugger det litt.

– Vi er slitne i dag

Det er en utladet, men åpen Liadal som prater med avisa mandag.

– Jeg har vel ikke landet helt. Vi er slitne i dag, innrømmer han.


Stemmen er hes.

– Jeg må jo bare beundre det publikummet som har vært i Vangen i helga. De har vært tålmodige og rause. Ord blir bare fattige. Vi har fått så ufattelig mange gode tilbakemeldinger, til tross for en del skjær i sjøen. Det virker som om de fleste har forståelse for det som har skjedd. Fredag ble de tekniske problemene rett og slett bare for store for oss. Det var ikke optimalt levert, sier han.

– Det datt inn med folk

Kun et steinkast unna festivalområdet ligger VangenTerrassen, som drives av Synnøve Haftorsen Brakstad og ektemannen Ottar Brakstad.

De har tidligere stått for serveringen på festivalen, men i år ville Den festivalen i Vangen gjøre det selv. Alkoholsalg er en av de viktigste inntektskildene for en festival.

Utpå kvelden fredag merker Brakstad og de ansatte at noe er i ferd med å skje. Plutselig renner det inn med kunder med festivalpass rundt håndleddet. Dette til tross for at VangenTerrassen i år ikke har noen tilknytning til festivalen, annet enn den nære beliggenheten.

– Det ble ekstremt med folk hos oss. De var på festival og ville kjøpe seg drikke. Den festivalen i Vangen er kjempeflinke, men som de sier selv klarte de ikke å levere denne kvelden. Da gjorde vi det. Vi hadde oppbemannet og systemene fungerte. Dermed tok mange seg et glass her mellom konsertene, eller kom oppom for ei øl underveis i en konsert, forteller Synnøve Haftorsen Brakstad.

VangenTerrassen skjenket øl og vin både inne og ute.

– Det datt inn med folk, og det kokte hos oss. Det blir noe hysteri over det, når du kommer på festival og ikke får drikke. Det ble lange dager for oss, fra morgen til natt, men jeg er stolt over det vi har fått til gjennom helga.

– Veldig synd for dem

Brakstad forteller at det er ett spørsmål som har gått igjen.

Godtet de seg over det som skjedde? Fantes det noen glede i å se naboens teknologiske løsninger svikte, når de nå skulle stå på egne bein?

– Overhodet ikke. Dette er veldig synd for dem, og vi har en kjempegod tone oss imellom. Det er fantastisk det de gjør, og jeg håper på festival igjen til neste år, understreker Brakstad.


Steinar Liadal fikk med seg at mange etter hvert dro til VangenTerrassen for å kjøpe drikke.

– Det var selvfølgelig ikke slik vi ønsket at det skulle bli, men jeg har full forståelse for det. Så synes jeg jo det er kjekt at Brakstad leverte varene, det må jeg bare si.

– Har du noen formening om hva dette har kostet dere i tapte inntekter?

– Nei, det har vi ikke fått sett så mye på, men i en festival er det jo skjenkinga som utgjør den store inntektskilden. Nå er fokuset på å tilbakebetale dem som ikke fikk varer de hadde bestilt. Så får vi heller komme tilbake til det.

– Kan det gå ut over neste års festival på noe vis?

– Nei, det utgjør ingen fare får neste år. Allerede lørdag kveld la vi ut early bird-billetter, og annonserte en av headlinerne fra scenen. Det salget som har vært i etterkant varmer langt inn i hjerterota. Nå bretter vi opp ermene, og jobber mot at Vangen 2022 skal levere på et helt annet nivå, og så velger jeg å tro at vi da kanskje kan gå tilbake til en mer normal barløsning. Summa summarum er mitt inntrykk etter helga at vi klarte å gjennomføre en god festival på mange plan, oppsummerer Liadal.

Tirsdag presiserer han at var internettet, samt deres interne system, som sviktet under festivalen, og ikke bestillings- og betalingsløsningen.

– Vi har brukt et kassasystem som virket akkurat slik det skulle, men trafikken på 4G/5G i Vangen ble rett og slett overbelastet, slik at kassasystemet ikke fikk internett.