Alle er vi influensere

Ruth Sunnanå Sveistrup
Journalist

Ruth Sunnanå Sveistrup Journalist

DEL

DagenAftenposten skrev i slutten av oktober om influenser-epidemien – med bilde av fire kvinner og to menn. Influensavaksine-tid igjen, tenkte jeg, men der tok jeg feil. Grundig feil. Her er det snakk om levende reklameplakater, unge folk som skal påvirke oss. Mange er toppbloggere. Tipper jeg rett, står nok ikke influensavaksine på listen over hva de reklamerer for. De skal rett og slett påvirke oss til å kjøpe produkter. Men ifølge nye retningslinjer fra Medietilsynet og Forbrukertilsynet, er det nå en del de ikke kan reklamere for – blant annet kosmetiske inngrep.

Alle er vi influensere, og alle lar vi oss påvirke – enten det er fra familie, venner, kollegaer eller kjendiser. Forskjellen er at du og jeg bare påvirker de vi møter i hverdagen. Toppbloggere har flere titalls tusen følgere hver dag.

Da jeg var 15–16 år, ville «alle» ha et Lacoste-plagg. Gutten som påvirket oss, spesielt jentene, var noen år eldre enn oss. Han hadde råd til å kjøpe den spinndyre jakka. Vi andre måtte nøye oss med drømmen. Penger spart, tenkte jeg noen år etterpå.

Men hadde jeg vært den eneste som ikke hadde råd til moteplagget, hadde nok situasjonen vært annerledes. Det er neimen ikke lett, spesielt i ungdomsårene, å skille seg ut.

Som voksen er jeg blitt mer og mer bevisst på handle det jeg ønsker meg, ikke det andre påvirker meg til å kjøpe. Øvelse gjør mester.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags