Hvor mye har gått med til planlegging, Haugalandspakken?

Hvor mange bompenger har blitt brukt på å planlegge omkjøringsveien og andre prosjekter som ikke vil bli realiserte i Haugalandspakken? Disse beløpene må på bordet.

Hvor mange bompenger har blitt brukt på å planlegge omkjøringsveien og andre prosjekter som ikke vil bli realiserte i Haugalandspakken? Disse beløpene må på bordet. Foto:

Av
DEL

LeserbrevStyringsgruppen i Haugalandspakken må på tirsdag kreve det blir lagt frem hvor mange bompenger som har blitt brukt til å planlegge prosjekter som nå ikke vil bli realiserte; det vil si blant andre omkjøringsveien på Karmøy, Veakrossen-Helganesveien og Fagerheim-Ekrene.

Det er nå full oppvask i Bymiljøpakken på Nord-Jæren fordi den arvet et underskudd på nærmere en halv milliard kroner fra den foregående bompengepakken på Nord-Jæren. Vi har grunn til å tro at det samme ville ha skjedd på Haugalandet hvis ikke fylkeskommunen hadde overtatt den administrative styringen av Haugalandspakken fra og med 1. januar.

I Haugalandspakken ble det nemlig inntil ganske nylig, planlagt flere store prosjekter parallelt uten at man hadde økonomisk ryggdekning for å gjennomføre/bygge prosjektene. Enden på visa er at pakkens tre største prosjekter ikke kommer til å bli gjennomførte. Det ble pumpet enorme mengder bompenger inn i planleggingen av omkjøringsveien på Karmøy, slik at denne skulle bli byggeklar så fort som mulig. Heldigvis satte Sivilombudsmannen i 2018 en effektiv stopper for realiseringen av disse planene – og i løpet av fjoråret innhentet de økonomiske realitetene omsider Haugalandspakken. Nå viser det seg at det ikke engang er penger nok til en nedskalert, halv omkjøringsvei.

Styringsgruppen i Bymiljøpakken har nå bestilt en ekstern granskning for å finne ut hvordan de kunne havne i det økonomiske uføret som de nå er i, der de må kutte prosjekter for omtrent 1,3 milliarder kroner. Dette er likevel et betydelig mindre beløp enn Haugalandspakken, som nå må kutte prosjekter for omtrent 2,5 milliarder kroner. Hva har egentlig skjedd i Haugalandspakken? Den feilaktig forskutterte takstøkningen ville jo bare ha dekket inn ca. 1 milliard ekstra …

I Bymiljøpakken forstår de at bompenger er folkets penger, og at de må forvaltes veloverveid og skikkelig – det er ikke monopolpenger man opererer med. I sørfylket har politikerne fått føle bompengeopprøret på kroppen, og de forstår at en bompengepakke er avhengig av et minimum av tillit i befolkningen. Tillit er som kjent noe man må gjøre seg fortjent til.

Av de siste møtedokumentene, kommer det frem at Haugalandspakken bare i 2019 betalte nærmere 40 millioner kr i regninger for planlegging av omkjøringsveien på Karmøy. Planleggingen av prosjektet startet imidlertid allerede høsten 2017, da blant andre 60 Cowi-ansatte var på befaring på Karmøy. Hvis det ble brukt nærmere 40 millioner kr på den aller siste delen av planleggingen i 2019; hvor mye ble da brukt i 2017 og 2018? Snakker vi et totalbeløp på 100 millioner kr, eller kanskje 200 millioner kr?

Dette er befolkningens bompenger rett ut av vinduet – til et prosjekt som ordfører Nilsen inntil ganske nylig hevdet var fullfinansiert. Alle forstår at tallene for planlegging av de tre store ikke-realiserbare prosjektene nå må på bordet. Og man må også finne ut hvordan prioriteringen kunne bære så galt av sted. Bare slik kan man lære, og samtidig kanskje gjenvinne folkets tillit. På samme måte som bymiljøpakken i sørfylket, må også Haugalandspakken granskes av eksterne.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags