Har reiselivet på Haugalandet egentlig livets rett?

Norges riksmonument Haraldshaugen

Norges riksmonument Haraldshaugen Foto:

Av
DEL

Kronikk“Welcome to Homeland of the Viking kings” står det så tøft på veggen til Haugesund Lufthavn når man ankommer regionen vår, vindfullt over røffe skjær ytterst ved havet. Jeg blir alltid så stolt og glad når jeg ser dette. Velkommen hjem, liksom, til meg som har vært ute i verden og fortalt om Haugalandet, om viking historen vår, om vakre strender, fosser og hoteller som har kapasitet til å ta imot horder av tilreisende.

I 2006, altså for 13 år siden, gikk kommunene på Haugalandet sammen med private investorer og stiftet Destinasjon Haugesund og Haugalandet AS. De var alle enige om at det skal satses på reiseliv og at den unike vikinghistorien vår skal være bærebjelken i markedsføringen av regionen.

For de bodde jo her, på Haugalandet, Kong Augvald, Harald Hårfagre, Eirik Blodøks, Olav Trygvasson og flere av våre kjente konger fra vikingtiden. Avaldsnes var kongesete i mer enn 1000 år, lenger enn noe annet sted i Skandinavia. Og her, ved Karmsundet, fikk Norge sitt navn.

Det graves stadig ut nye fantastiske funn på Avaldsnes som legitimerer vår modige slagord og vi har formidlere av historien hos Nordvegen Historiesenter og på Vikinggarden på Bukkøy, vi har Norges eneste Riksmonument til ære for vår første konge og vi har gravhauger og bautasteiner som minner oss om at det har bod folk her før oss.

Men vi er ikke alene om en spennende vikinghistorie, og heller ikke alene om monumenter og museer. I Gudvangen og Lofoten finner du også flotte viking attraksjoner, Oslo har vikingskipmuseet og det graves flere steder i Norge etter spennende vikingfunn. Du kan besøke vikingattraksjoner i Ribe i Danmark, York i England, på Island, Stockholm, Uppsala og Trelleborg i Sverige, det er i det hele tatt mye viking å oppleve når man reiser, også utenfor Haugalandet.

Norsk reiseliv går som det suser, leser vi stadig. Dette er en påstand med mange nyanser. For hotellovernattinger hadde Norge en økning på 1,9% fra 2017 til 2018, vestlandet tar en større markedsandel her og hadde i samme periode en oppgang på 2,7%, men i Haugesund var den en nedgang på hele 11%. Hvorfor klarer vi ikke holde følge, er det fordi vi ikke har noe å tilby?

Nei, mener jeg. Mye av grunnen er fordi vi ikke har fylt produktet vårt med innhold, fordi vi ikke setter muskler inn i reiselivet og fordi kommersielle og private aktører ikke får den støtten andre næringer får når de forsøker å etablere seg på Haugalandet. Vi har heller ikke klart å etablere Haugesund som et sterkt regionssenter for Haugalandet og vi har naboregioner, i alle himmelretninger, som er raskere, sprekere og mer vågale enn oss. Vi taper kampen.

Vi må våge og tørre å ta en posisjon.

Sunnmøre med Ålesund som regionssenter, har tatt eierskap til slagordet «The Adventure Capital of the Fjords». I utgangspunktet noe alle destinasjoner på vestlandet kunne tatt posisjon som. Men Sunnmøre har fylt det med et innhold som gjør at den posisjonen er det ingen som gidder utfordre. Fra Ålesund kommer du deg enkelt ut i regionen, fjordene og fjellene rundt hvor det er mange tilbydere av aktiviteter, i sentrum av Ålesund er sundet preget av kajakker, SUP boards, e sykler, utleie av topp kvalitet skiutstyr, og man kan gå på båten midt i Ålesund sentrum for å komme seg til fjells for topptur. Kulturbyen Bergen, og regionen rundt, kaller seg «Gateway to The Fjords», og leverer. Daglig kan du komme deg lett fra Bergen sentrum og til fjordene med båt, tog eller buss.

Vi har valgt oss en retning, viking, men vi har fortsatt en lang vei å gå før vi har innhold nok til å levere det som skal til for at vi blir valgt som reisemål for mengdene som er interessert i Norge og historien vår. Og når vi ikke klarer å ta denne posisjonen står vi også i fare for at noe snapper den fra oss.

Betyr det at vi bør finne noe annet å selge Haugalandet med? Skal vi drive med reiseliv på Haugalandet i det hele tatt? Det er jo mange andre spennende næringer som har fotfeste i vår region, som også skaper arbeidsplasser og gir inntekter til folk og kommuner. Og skal egentlig alle små og store regioner drive med reiseliv og turisme?

Reiseliv er et samlebegrep for mange næringer. Transport, overnatting, restaurant, kultur, formidling og aktiviteter for å nevne noen grupper innen reiselivet. Dette gir arbeidsplasser, arbeidsplasser som ikke kan outsources men som blir værende lokalt. Reiselivet bidrar også aktivt til stedsutvikling, og gjør det mer interessant for oss som bor her og enklere for bedriftene å rekruttere arbeidstakere til sine bedrifter.

NHO skriver dette om norsk reiseliv:

Reiselivsnæringen er svært viktig for norske kommuner. Det er flere grunner til dette: Næringen er arbeidsintensiv, spredt relativt jevnt over hele landet, sysselsetter svært mange unge og har en høy andel ansatte med minoritetsbakgrunn. Det medfører at reiseliv er en viktig kilde til kommunale skatteinntekter og samtidig kan bidra til å redusere kommunale utgifter.

En ny regional reiselivsstrategi er nettopp vedtatt i regionrådet på Haugalandet, og er for tiden rundt i kommunene på høring. Den tar for seg et senario om hvordan reiselivet ser ut på Haugalandet i 2030. Der er det to punkter jeg ser som veldig relevante for jobben vi skal gjøre i dag:

-Regionen har tatt posisjon som «The Viking Capital of The World.»

-Regionen har realisert 6 prioriterte attraksjonsprosjekter

Hvis dette skal være på plass om 10 år, må vi investere i dag. Jeg mener vi mangler noen grunnleggende premisser for å nå disse målene. Vi må ha offentlige midler og vilje til å satse som en katalysator for kommersielle investeringer. Hvis det kun er inntjening og korte investeringer som skal ligge til grunn for attraksjoner, vil investorene putte penger inn i regioner som allerede har kundemassen på plass. Vi trenger kommunal og politisk vilje til å støtte næringen når det skal gjøres store investeringer som løfter hele regionen og reiselivet.

Prosjekt etter prosjekt stopper opp fordi politiske prosesser tar for lang tid.

Thors Rike, Fjord Motorpark, The Viking Planet og flere slike spennende prosjekt har vært på nippen til å etablere seg i vår region men stoppet opp av forskjellige årsaker. Alle prosjekter er kanskje ikke liv laga, men som Tor Inge Fredriksen skrev i et innlegg 6. april, Vi har en lei tendens til å ikke tørre å miste bakkekontakten når visjoner og planer framsettes av enkeltpersoner og virksomheter. Alt skal være A4 og kjedelig realistisk.

I disse dager spiller The Viking Planet i samarbeid med RSA Films, den anerkjente filmskaperen Ridley Scotts selskap og med Dimension studios i UK inn dramaproduksjonen Virtual Viking - The Ambush produsert i Volumetric Capture Virtual Reality og for 4D kinostoler og er Nordens første 270 graders film for lerret. Handlingen er hentet fra vår fantastiske vikinghistorie, og den filmes her på Haugalandet med skuespillere fra bla Game of Thrones. Det første senteret var planlagt i Haugesund, men åpner isteden i Oslo nå i år.

Jeg mener reiselivet på Haugalandet ikke bare har livets rett, jeg mener vi har potensiale til å kunne jobbe reiselivet frem som er viktig og stor næring. Men vi må alle, private og offentlige aktører, ville og gjøre det som skal til for å ha noe å tilby.

Tør vi virkelig la dette også gå fra oss?
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags