Skam er lite egnet

DEL

LederI en fersk måling fra Respons analyse for NHO Luftfart svarer én av fire spurte at de i stor grad føler på flyskam, mens de øvrige tre av fire i liten grad gjør det. Som det vel kunne forventes, er skamprosenten høyest blant de unge. Fenomenet flyskam vitner om en økende forståelse for at klimaendringene krever handling, også og ikke minst på det personlig plan. Og en moralsk refleksjon rundt våre små og større valg og gjøremål, kan ofte være på sin plass. Men hvor egnet er skamfølelsen i denne sammenheng? Klimaminister Ola Elvestuen (V), som nylig har lansert svært ambisiøse klimamål på Norges vegne, advarer mot «for mange moraliseringsdiskusjoner». Man må stole på at folk klarer å ta egne valg, at de har en bevissthet, og samtidig la dem få være litt i fred, sa klimastatsråden til Aftenposten.

Sjefen hans har tidligere uttalt seg i samme retning. Klimamålene kan nås uten flyskam, mener statsminister Erna Solberg (H) – og er på linje med forskningsdirektør Glen Peters ved Cicero Senter for klimaforskning. Hisser vi oss opp over småting, som utslipp fra flybransjen, mister vi fokus på de store tingene, som utslipp fra veitrafikken, framholder Peters i et debattinnlegg på nrk.no.

Erfaring viser at skam og sosiale medier er en kraftfull kombinasjon. For eksempel ved å mobilisere den skamfølelsen som skal påføres andre i den gode saks navn. Når både A- og B-kjendiser bringes i søkelyset med sine fly-vaner, er man fort over i gråsonen mellom påvirkning og uthengning. Legg så til at sosiale medier heller ikke setter skarpe skiller mellom faktabaserte innlegg og fake news når det gjelder skape engasjement eller hisse opp stemningen.

Skam er en nødvendig dimensjon i både sjels- og samfunnslivet, selv om ungdom flest kanskje forbinder ordet mest med en prisbelønnet NRK-serie. Samtidig har vi, historisk sett, holdt et nødvendig oppgjør med presteskap og andre autoriteter som har brukt skamfølelsen som et maktmiddel. Det som gir håp i klimafryktens tid, er teknologiske nyvinninger – ikke minst i flybransjen – og samspillet mellom effektive politiske tiltak og et medansvar blant folk flest. Moralisering har gjerne en begrenset nytteverdi, og fører lett til «for mange moraliserings- debatter».

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags