Bærekraft på retur

DEL

LederVi kjøper stadig mer klær, men det er usikre tider for klesforretningene. Landets 22 største aktører i bransjen hadde i fjor en nedgang i omsetningen på 400 millioner kroner fra året før. Det økonomiske resultatet falt dermed med 39 prosent, melder Dagens Næringsliv. At de tradisjonelle butikkene taper terreng, har flere årsaker. Trendforskere peker blant annet på veksten i resirkuleringsmarkedet. Handel med pent brukt, eller også kjøpt og ubrukt, er i vekst, noe som med en viss rett kan knyttes til begrepet bærekraft. Men en annen og langt sterkere trend heter netthandel; netthandel fra utlandet, for eksempel fra USA, hvor konseptet er rask levering, ingen ekstra fraktkostnad og romslig returrett, fortsatt uten ekstrakostnader. Denne formen for klesomsetning har en årlig vekst på hele 32 prosent.

Plaggene eller skoene må nødvendigvis kunne sendes tilbake hvis kunden har bommet på størrelsen. Flere nettbutikker tar den imidlertid helt ut, med 100 prosent fornøydgaranti og gjerne med mulighet til å prøve litt forskjellige kjoler eller jakker før man bestemmer seg – og det som eventuelt velges bort, returneres. Gradvis utviskes forskjellen mellom butikken med prøverom og smarttelefonen hjemme i sofaen.

I samme takt kan logistikkbransjen notere nye rekorder. I snitt blir 40 prosent av alle klær som netthandles, sendt tilbake, for eksempel til USA. For alle bransjer anslås en returprosent på 27 – av en bratt økende omsetning. Og ennå har ikke de amerikanskbaserte, internasjonale gigantene i netthandelen fått fotfeste på våre kanter, giganter som tar knekken på tradisjonell detaljhandel i raskt tempo. Både Virke Handel og Statens institutt for forbruksforskning SIFO har vært ute med bekymringsmeldinger.

Økende transport av netthandelspakker over lange avstander og på kryss og tvers fram til kundenes dørstokker har åpenbart en klima- og miljømessig side. At en flom av direktesendte, og returnerte, enkeltpakker krever mer papp og plast enn store forsendelser til kjedebutikker, er også ganske opplagt. Både bransjen og myndighetene bør ta utfordringen på alvor. Og kundene bør i det minste bevisstgjøres på klimaeffekt og sviktende bærekraft – som er nedsiden av «100 prosent fornøydgarantien».

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags