Brannen i P-huset

DEL

MeningerTil alt hell kom ingen personer til skade i det som nå omtales som en av de største brannene i nyere tid her i landet. Tirsdag kveld lå røykskyen svart over store områder, flytrafikken til Stavanger lufthavn måtte innstilles, og 200–300 biler ble ødelagt i brannen som raste i flyplassens parkeringshus. Brannvesenet måtte trekke ut sine mannskaper på grunn av varmeutvikling og fare for at bygningen skulle rase sammen. Først etter flere dager kunne man få full oversikt over skadeomfanget. År om annet meldes det om 3.400 bilbranner på landsbasis. Men at et helt parkeringshus tar fyr, er en brannkategori man har liten erfaring med.

Sola-brannen tilsier at det forebyggende arbeidet styrkes for å redusere faren for at et uhell eskalerer til en katastrofe. Da blir det to innfallsvinkler: bilene og parkeringsanleggene. Samme modell som startet brannen tirsdag, en eldre dieselbil, skal ha antent et parkeringshus i Irland i fjor. Elbiler anses å ha mindre brannfare, men tar de først fyr – for eksempel ved spredning i et garasjeanlegg – mangler brannetaten relevante slukningsmidler, ifølge fagfolk. Brannrisiko må sikres nødvendig plass hos bilprodusentene.

Når det gjelder parkeringsinnretninger, har et velkjent forhold fått fornyet oppmerksomhet: Bilene blir større, men de avmerkede feltene er like trange. For dem som ikke har opplevd det, kan det være en fremmed tanke at egen doning eller nabobilen plutselig skal begynne å brenne. Men for brannvesenet utgjør P-husbrann en velbegrunnet frykt. I lukkede parkeringsanlegg under boligkomplekser, hoteller og i tilknytning til kjøpesentre vil det normalt være installert sprinkleranlegg, men er ikke påbudt i åpne bygninger som på Sola.

Og hvor langt kommer man med vann når kjemikalier og plast brenner og røyken ligger svart og giftig? Lederen i Brannfaglig fellesorganisasjon (BFO), Hugo Haug, betegner i VG dagens parkeringshus som generelt «svært risikable og ikke tilpasset dagens bruk». Haug tar derfor til orde for å skjerpe brannforskriftene. Myndighetene bør foreta en grundig gjennomgang – og samtidig følge opp BFOs innspill om en statlig, uavhengig brannkommisjon til å granske tilfeller av typen Sola. Det handler om kunnskapsbasert forebygging.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags