Har forlatt partidebatt

DEL

LederHvem vant partilederdebatten på TV i går kveld? Spørsmålet står sentralt etter debatten som markerte et startskudd for kommunevalgkampen, og det er ingen mangel på terningkast og vinnerkåringer. Men hvilke deler av befolkningen følger slike sendinger og kan danne seg en helhetsbasert, selvstendig oppfatning av utfallet? Dette spørsmålet er det enklere å besvare. For etter denne typen sendinger har seerundersøkelsene vært ganske entydige. De store partilederdebattene er et program for de godt voksne. Av dem som fulgte fjorårets direktesending fra Arendalsuken, var 76 prosent over 50 år og under NRK Debatten i mai 85 prosent. For aldersgruppene opp til 39 år, lå seeroppslutningen mellom 1 og 7 prosent.

Denne skjevfordelingen gjør seg gjeldende for såkalt lineærfjernsyn generelt. De yngre har for lengst gått over til strømmetjenester, der de mest tradisjonsrike NRK-programmene ikke står særlig sterkt. Oppmerksomheten har flyttet seg over på andre plattformer. At akkurat partilederdebattene skulle flytte yngre seere tilbake igjen, er i overkant av hva partistrategene kunne regne med. Men utgjør det et demokratiproblem at de store TV-debattene er en arena for middelaldrende og «gamliser»?

Det er i alle fall en utfordring for partier med lavere oppslutning i høyere aldersklasser, som MDG, SV og Venstre. Men når det gjelder å nå ut til yngre velgere, har jo alternative kanaler og plattformer økt i takt med seernedgangen på lineær-TV. Informasjonsmengden og debattinnslagene har aldri vært større. Formidlingen på sosiale medier domineres imidlertid av bruddstykker, ofte tilpasset følgere som får forsterket sine oppfatninger mer enn å få dem brynet mot meningsmotstandere.

Noe som reduseres når store aldersgrupper dropper partilederdebattene, er en sentral fellesarena for politiske brytninger, og en egentlig ganske unik mulighet til selv å danne seg et helhetsinntrykk. Nå påpeker riktig nok medieforsker Rune Karlsen overfor Vårt Land at aldersforskjellene normalt jevner seg noe ut når valgdagen nærmer seg. Men dette er neppe noen naturlov i en ny medieverden. Den beste strategien vil være å fornye programkonseptet, slik det var tilløp til i går med seervalgte temaer og fri duellering.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags