Sangen i skolestua

DEL

LederEt av årets protesttog til Stortinget gjaldt sangens plass i skolen. At ordet «sang» var tatt ut av den nye, overordnede læreplanen, mobiliserte et trettitalls organisasjoner til en aksjon. Artister og andre kulturpersoner stilte opp i en klangfull markering. Nylig ble det klart at aksjonistene har vunnet gehør. Sangen beholder sin plass i læreplanen for norskfaget på barnetrinnet. Og en interpellasjonsdebatt i Stortinget brakte både noen nyttige presiseringer og noen klare føringer. Men framfor alt viste debatten en tverrpolitisk enighet om betydningen av å la sangen lyde i klasserommene, slik den har gjort det gjennom generasjoner.

Vel er det så at den overordnede læreplanen skal være nettopp det, og at mange sentrale fag heller ikke nevnes spesifikt. For musikkfagets del levnes det ingen tvil om sangens plass. Men i stortingsdebatten var det ingen som imøtegikk påstanden om at det i dagens skole synges adskillig mindre enn før – og mindre enn i barnehagene. Når læreplanutkastet fra Utdanningsdirektoratet viser at sangen et kommet inn, eller er tilbake, som et såkalt kompetansemål i norskfaget, hilses det som en seier for aksjonistene – og bør noteres med tilfredshet av alle og enhver.

For sang er viktig for kreativitet og for språkutvikling. Og som utdanningsminister Jan Tore Sanner (H) påpekte, er sangen viktig også i et integreringsperspektiv. For her kan man vise fram sin egen kultur og være stolt av den, og ulike kulturer og identiteter møtes på en spesiell måte. Et godt poeng, forutsatt at sangrepertoaret også omfatter det vi gjerne kaller kulturarven. Å antyde at også det mest sentrale i den norske salmeskatten hører med, blir vel som å blåse i en hundefløyte. Men det burde være et forsøk verdt.

Et krav fra Aps skolepolitiske talsperson Torstein Tvedt Solberg, som tok opp skolesangen i Stortinget, er at det satses mer på musikkfaglig kompetanse hos lærerne. Viktig nok, selv om antallet krav i tillegg til basisfagene kan bli noe overveldende. Uansett er det lærerne som har ansvaret for å oppfylle sangintensjonene. Da kan bevisstgjøring være like viktig som formelle kompetansekrav. En bevisstgjøring blant annet på at slett ikke alle gamle sanger har gått ut på dato.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags