MC-er og nullvisjon

Av
DEL

LederNær én av to dødsulykker i sommertrafikken knytter seg til motorsykler. Og som kjent er det langt flere biler enn motorsykler på norske veier.

Ifølge Vegvesenets statistikk er risikoen for å miste livet eller bli hardt skadet 16 ganger større på en tung motorsykkel enn i en bil.

Norge er best i Europaklassen i kampen mot trafikkdøden. Siden 1970 har antall omkomne blitt drastisk redusert mens antall biler har økt like drastisk.

Men regnet i skader per kjørte kilometer har risikoen de siste årene vært økende for tohjulingenes del. Og hva bør Statens vegvesen og andre gode krefter gjøres med dette?

Ett viktig redskap er fremskaffet, nemlig en systematisk kartlegging av årsaker og omstendigheter rundt hver enkelt ulykke.

I oversiktene som fra tid til annen fremlegges i den forbindelse, er det ett forhold som det er all grunn til å løfte frem: veiens beskaffenhet.

Huller i veibanen og annet mangelfullt vedlikehold utgjør rimeligvis en større risiko for to enn for fire hjul.

Videre har det meldt seg et spørsmål om hvorvidt moderne autovern er utformet også med tanke på MC-er som skjener ut av veien.

En bil og en MC har ulike «behov» i så måte.

For øvrig gir analysen stoff nok å arbeide videre med. To av tre ulykker skyldes feil fra motorsyklistens side, og av de forulykkede førerne hadde halvparten bare én eller to sesongers MC-erfaring.

Den godt voksne som endelig fikk oppfylt ungdomsdrømmen om en MC, er ikke en mytefigur, men en realitet som må møtes med holdningsdannende tiltak i tillegg til kjøreopplæring.

Nødvendig å huske er det også at MC-sesongen er begrenset, mens bilkjøring gir helårs erfaring.

Å få stanset den tredjedelen av de MC-omkomne som raser av gårde i rus, uten førerkort osv., må nødvendigvis handle om intensivert UP-innsats.

Men den tallmessig største utfordringen gjelder de ellers lovlydige som av og til «gir på» litt for mye i forhold til fartsgrense, svingkurver og egne ferdigheter.

Vegvesenet melder om en ny samarbeidsavtale med motorsykkelfolkets egen organisasjon, NMCU, om tiltak for å få ned ulykkestallet.

Her bør det være mye å hente. Og godt voksne som tilbys oppfriskningskurs bør huske at nullvisjonen for trafikkdrepte er et felles ansvar.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags