Nei - Karmøy bør ikke ut av Hauglandspakken!

Av
DEL

LeserbrevI leserinnlegg den 12.04.19 spør Gunvar Mikkelsen og Karmøy bør ut av Haugalandspakken.

Til det svaret ganske enkelt: Nei!

Man kan jo undre på hva det er som gjør at en utflytta karmøybu bosatt i Bergen er så ivrig i å drive valgkamp på Karmøy?

Og det ikke for et bestemt parti, men for to enkeltsaker – omkjøringsveien og bompenger. At han har kjempa for å stoppe bygging av omkjøringsveien er jo kjent.

Men nå også med «stor bekymring» for bompengebruk og kamp for å få Karmøy til å ikke gå inn i en ny bompengepakke.

Kanskje det ikke bekymrer Mikkelsen som bosatt i Bergen at om Karmøy blir stående utenfor en eventuell Haugalandspakke 2 så vil det faktisk ikke komme en eneste meter ny vei eller utbedring av eksisterende veier i Karmøy kommune etter 2023.

Men kanskje mer bekymringsfullt er det at enkelte politiske partier i Karmøy er av samme oppfatning

Så lenge det er stort flertall i Stortinget for at veier skal finansieres ved hjelp av bompenger så vil lokale «Nei til bompenger» og det å stå utenfor samarbeider som Haugalandspakken være ren symbolpolitikk og resultere i at det ikke kommer nye veier.

Det vil med andre ord egentlig være svært negativt for utvikling av infrastruktur på Karmøy å stå utenfor en Haugalandspakke 2, så lenge det ikke er flertall i Stortinget for å finne andre finansieringsformer.

Jeg er ganske overbevist om at Haugalandspakke 2 kommer.

Blir Karmøy stående utenfor så vil vi kunne kjøre bomfritt innen kommunen, men får lov å bidra med bompenger til de andre kommunene så snart vi krysser en kommunegrense – men da uten at vi ser en meter ny vei innen Karmøy kommune i overskuelig framtid.

Bompenger rammer usosialt og geografisk urettferdig, det er korrekt. Slik vil det alltid være om man bompenger benyttes til finansiering, men som nevnt – så lenge stortingsflertallet forlanger bompenger for å bevilge penger til veier så blir det feil å sette seg på bakbeina lokalt.

Da er eneste måten å løse dette på å tilstrebe mest mulig rettferdig fordeling av bomstasjoner utover kommunene som deltar i samarbeidet og en mest mulig fordeling i de forskjellige kommuner.

Personlig er jeg i utgangspunktet ikke tilhenger av bompenger.

Jeg er enig med Mikkelsen at bilistene i Norge betaler mye i form av skatter og avgifter relatert til bilbruk, og eg mener Norge har nok penger til å kunne investere i gode og framtidsrettet infrastruktur for samferdsel.

Kanskje burde noe mer av det som «står på bok» vært brukt til investering i veier og jernbane i Norge i stedet for å investere i forretningsbygg i London sentrum f.eks.

Men så lenge det ikke kommer alternative finansieringsformer fra Stortinget så mener jeg at Haugalandspakke 2 er nødvendig for å få bygd nye veier i Karmøy kommune

Kjell Sørlund

Veavågen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags