Hva er planen i Skjoldavegen?

krysset Skjoldavegen/Steinfjellsvegen

krysset Skjoldavegen/Steinfjellsvegen Foto:

Av
DEL

LeserbrevJeg leser en artikkel i avisen torsdag 21. nov. om arbeid i Skjoldavegen. Som beboer i Skåredalen og storforbruker av Skjoldavegen så kjente jeg at jeg fikk skrivekløe etterpå.

Hva er fremtidens planer for Skjoldavegen? Skal den fortsatt være en innfartsåre til Haugesund så må noe gjøres raskt. Planen var vel at innfartsvegen over Raglamyr skulle ta alt trafikk inn og ut av Haugesund. Det ble aldri realiteten, fordi flaskehalsen ble Karmsundsgata.

Jeg savner helhet i arbeidet som gjøres i Skjoldavegen. Fordi når det nå er stoppet opp med å utbedre Karmsundsgata, så vil Skjoldavegen få ett økt trafikkbilde. Skjoldavegen er ikke dimensjonert for dagens trafikk (min påstand). Blir forbauset over å lese denne uttalelsen fra en trafikksikkerhetskoordinator: «Gangfeltet der har stått på topplisten vår i flere år. Det er en skolevei og nokså begrenset sikt når du kommer kjørende fra øst. I tillegg har det vært noen stusslige fortau der, sier trafikksikkerhetskoordinator Johnny Kousgaard Pedersen i Statens vegvesen». En kjøretur til Stavanger viser tydelig hvilke veiprosjekter og hvor mesteparten av veimidlene i fylket brukes. Topplistet i Haugesund over flere år, gangfelt i Skjoldavegen som i tillegg er skolevei med begrenset sikt fra øst.


I mars 2017 skrev jeg ett leserinnlegg om det nye kantbusstoppet ved Kiwi Skåredalen. Hvor essensen var at dette øker ikke trafikksikkerhet. I august i år ble sønnen vår innblandet i en front mot front kollisjon mellom to biler akkurat på dette kantbusstoppet. Dette endte med brudd i ryggen for sønnen vår. Er det vi kaller «skjebnens ironi»? Skal sies at det ikke var kantbusstoppet som var årsaken til ulykken. Er fremdeles ikke overbevist at kantbusstopp øker trafikksikkerheten selv om de har formert seg i samme fart som brunsneglen her på Haugalandet. Samtidig som dette kantbusstoppet ble laget, ble det også endret på to busstopp lenger vest i Skjoldavegen. Disse to busstoppene er blitt endret til å være Nord-Europas lengste og største busstopp. Lurer på er som avgjør om det blir kantstopp eller mye større? En faktor ser jeg, at bussene er blitt lengre.

Nå vil jeg flytte fokuset over til gangfeltet i krysset Skjoldavegen- Steinfjellsvegen. Bildet over har Google «mapbilen» fanget opp, på sin tur gjennom Skåredalen. Det får frem noe jeg har fryktet kan skje, sannsynligheten er stor at det kan skje, hvis ingenting gjøres her. Et tenkt scenario. Du kommer kjørende fra øst i Skjoldavegen og skal svinge inn i Steinfjellsvegen for å levere barn i barnehagen. Klokken er 08.15 en november morgen (mørkt). To biler står og venter på å sleppe inn i Skjoldavegen. Som regel 4-5. Vil du da se den 1. klassingen som skal gå over gangfeltet fra vest? Dette er også skolevei, og dårlig belyst (se bilde). Gangfelt ligger fremst i kryss for at de skal være oversiktlige fra alle kanter. Det er ikke tilfellet her. Problemet her etter mitt vett er at Skjoldavegen er fylkesvei og Steinfjellsvegen er kommunal. Hvem skal ta regningen, så planlegges, og hvor lenge skal da gangfeltet være topplista? Må det skje en ulykke før noe skjer her? Håper ikke det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags