En ordfører for hele Karmøy?

Omkjøringsveien må legges død i 2020, ellers kan man virkelig spørre seg om ordfører Jarle Nilsen virkelig er ordfører for hele Karmøy kommune.

Omkjøringsveien må legges død i 2020, ellers kan man virkelig spørre seg om ordfører Jarle Nilsen virkelig er ordfører for hele Karmøy kommune. Foto:

Av
DEL

LeserbrevNotatet fra fylkessamferdselssjef Gottfried Heinzerling, om den økonomiske situasjonen i Haugalandspakken, viser at det med all sannsynlighet ikke vil være nok penger til omkjøringsveien frem til 2024. En 0+-løsning på Åkra og et nytt kryss (trolig rundkjøring) i Veakrossen (total kostnadsramme: 200-300 mill. kr), er derfor de mest sannsynlige utfallene frem mot 2024.
Men hva vil skje i forbindelse med den nye Haugalandspakken, som allerede er under utredning? Det kan det lønne seg å snakke om allerede nå. Mye tyder nemlig på at de mest ihuga forkjemperne for omkjøringsveien – blant andre ordfører Nilsen – ønsker at omkjøringsveien skal finansieres gjennom den neste Haugalandspakken. En bompengepakke, som hvis den blir en realitet, trolig vil starte i 2024.
Man kan ikke fri seg fra å lure på om Nilsen hadde hatt et annet syn på saken hvis han hadde kontor på Norheim. Da hadde han nemlig sett hvor det er trafikkproblemer i Karmøy kommune, og hvor de fremtidige ressursene bør brukes til det beste for Karmøys befolkning. Det er fra Eide og nordover at folk står i kø i rushtiden – det vet alle karmøybuer som kjører til jobb i Norheim eller Haugesund. Med bakgrunn i all den tiden som folk «mister» på å stå i kø på Nord-Karmøy og gjennom Karmsundsgata (karmøybuene står i den samme køen i Karmsundsgata), så kan man med rette spørre seg om Jarle Nilsen er en ordfører for hele kommunen, hvis han og Ap fortsatt insisterer på at omkjøringsveien skal bygges, også etter 2023.
Den siste delen av reguleringsplanen for omkjøringsveien (fra Killingtjørn og til like før Veakrossen) skal behandles av kommunestyret i Karmøy i 2020; trolig en gang i perioden april-september. I forbindelse med denne behandlingen er det viktig at kommunestyret sier nei til den siste delen av reguleringsplanen, og dermed nei til prosjektet som sådan, simpelthen fordi det er andre steder i kommunen som sårt trenger oppgraderinger – og slik at folk i fremtiden kan komme seg til jobb uten å stå i kø. Om ikke Nilsen og Ap innser dette, så håper jeg i det minste at Høyre gjør det innen reguleringsplanen kommer opp til behandling i kommunestyret.
Det er også et poeng at grunneiere og naboer til omkjøringsveien ikke skal holdes som «gisler» av en reguleringsplan i år etter år etter år. En slik behandling er det ingen av kommunens innbyggere som fortjener. Det tror jeg faktisk at de fleste politikerne i kommunestyret er enige om.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags