Ap og Risøybrua

Kjell A. Underhaug:  de to sakene som Haugalandspakken i sin tid var tuftet på  har ikke kommet en meter videre.  Arkivfoto: Truls Horvei

Kjell A. Underhaug: de to sakene som Haugalandspakken i sin tid var tuftet på har ikke kommet en meter videre. Arkivfoto: Truls Horvei

Av
DEL

LeserbrevTo av Arbeiderpartiets (AP) sannsynlige sentrale politikere, Tønnes B. Tønnessen og Tonny Nundal er i HA 29.8 ute med en viktig pekepinn i valgkampen. Saken er nemlig: Ny Risøy-bru.

For de av oss som husker det så var det i sin tid ny Risøybru og 4-felts i Karmsundsgata. som var to av de mest sentrale prosjekter da Haugalandspakken ble etablert. Eiendommer ble blant annet ekspropriert i Salhusvegen/Storasundsgata der oppkjørselen til bru skulle starte, men tidligere eiere bor der enda.

Undertegnede var selv på Rådhuset da Haugesund kommune la fram sine ambisiøse planer om ny Risøybru, men det holdt ikke med å bare ha fokus på ny bru. I forbindelse med ny Risøybru ble vi presentert (av en arkitekt fra London!) – 3 alternative utbyggingsområder sammen med de nåværende Storesund-skjærene, hvor man skulle etablere en hel ny bydel.

Et av prosjektene var sågar kalt «Lille Venezia» og skulle bl.a. inkludere framtidig cruisetrafikk til byen. Det var ikke grenser for hvilke muligheter som lå i denne studien.

En av tilhørerne spurte om det ikke holdt med et brufeste i sjøen for så videre vei til Risøy, men det var visst ikke bra nok. Man måtte utnytte mulighetene ble det sagt fra politisk hold.

Det eneste vi ikke fikk vite var hva det ville koste – og hvem som skulle betale gilde.

Den gang værende varaordfører Sven Olsen fra Frp hadde ikke hele kostnadsbilde, men det var klart at det måtte være privatbaserte investeringer, fordi kommunen hadde ikke midler. Så da var det kanskje ikke så rart at hele Risøybrua ble strøket ut av Haugalandspakken. Ble det ikke fint nok, så var det ikke bra nok, syntes å være melodien. Andre alternativer var visst ikke interessant.

I sitt innlegg forsøker de to herrer Tønnessen og Nundal og legge skylden på Høyre og Frp. Jeg skal ikke motsi hvem som strøk hva og hva som ikke var behandlet, men heller stille spørsmålet om ikke alle partier, også AP har et ansvar for at denne problemstillingen fortsatt er svært aktuell.

Det er helt riktig at Aibel eller (HMV i min tid) har vært og er en hjørnestensbedrift for både Haugesund og Haugaland i årtier, og er svært viktig for distriktet.

Men hvor mye har AP gjort for å fremme problemstillingen på nytt i de årene som har gått og spesielt i «posisjons-tidens 4 år».

Jeg synes å erindre at ordfører Arne Chr. Mohn for ca. 5–6 md. siden gikk høyt ut i Haugesunds Avis med at nå måtte vi «berge» Aibel, da det var fare for altfor store kostnader p.g.a båtfrakt av varer i stedet for bil.

Da jeg tilfeldigvis traff ordføreren sist uke og spurte han om når tid ny Risøybru kunne komme var svart tidligst 2023! Til orientering er det siste innkrevingsåret for den nåværende Haugalandspakken.

Så med andre ord kjære leser, – de to sakene som Haugalandspakken i sin tid var tuftet på har ikke kommet en meter videre. Det kaller jeg politisk makkverk. Godt valg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags