Autopass ferje, for dårlig

Av
DEL

LeserbrevDet nye autopass ferje-systemet holder ikke mål. Da snakker jeg ikke om brukervennlighet eller tak. Før det ble satt i gang skrev jeg til selskapet for å høre hvordan billengder ble registrert, og fikk til svar at det var automatisk måling. Da fikk jeg mine store tvil.
Grunnen er et min bobil er 5,99 m, og dermed i laveste ferjetakst. Ny takst, som er betydelig høyere, går fra 6,01 m.
For to måneder siden passerte jeg Mortavika-Arsvågen to ganger. Ene veien ble jeg belastet med for høy takst. Ved innsending av klage ble dette korrigert og penger tilbakeført.
Jeg ble da bedt om å følge ekstra med, siden jeg har bil med lengde bare et par cm under takstgrensen. Men det kan ikke være slik at jeg skal måtte gå inn på autotassferje.no og sjekke hver gang jeg er ute på veien, je må da kunne stole på et slikt system.
Men det kan jeg tydelig nok ikke, for nå skjedde det samme på Halhjem-Sandvikvåg. Jeg kom til Halhjem, der en skjerm vise bilnummer og takst. Jeg så at taksten var feil, og varslet mann i billettluka. Han pusket litt, så kom det opp riktig takst, og han sa at nå var det riktig takst.
Men dei, da jeg sjekket, var det likevel for høy takst. Mannen i luka hadde bare klart å endre teksten på skjermen, ikke selve taksten.
Nå har jeg klaget igjen, og bedt om tilbakeføring av for mye betalt. Så får jeg vel bekreftelse på at det er gjort, og at jeg må følge med videre.
Men det kan vel ikke være kravet, at jeg hver gang jeg støter på ei ferge med brikkebetaling, må inn på nett for å sjekke – og klage. Autopass ferje må heller komme opp med et målesystem som holder mål.
Og det er nok en god del brukere som nå burde gå inn på nettet og sjekke hva de er belastet for. Det er langt fra sikkert at det er tatt rktig takst.

Leif Møkkelgjerd Harberg

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags