Bompenger … eller luksusskatt?

Av
DEL

LeserbrevJeg har alltid trodd at man betaler for det man kjøper eller bruker.

Vil du ha et brød, så betaler du for det brødet. Vil du ha middag på en restaurant, så betaler du for den middagen og den servicen det er å slippe å lage maten selv. Men man betaler jo ikke for andre varer enn det man ønsker å kjøpe, eller for andre personer som ønsker å spise på en restaurant.

Så hvorfor skal det være sånn med bompenger?

Jeg leste en artikkel i bladet Motor 3. september at kun 1 av 3 konerr i bompenger går til veien jeg som bilist bruker. Altså den varen jeg ønsker å benytte meg av. De andre 2 kronene, eller 67%, går til drift av buss, utbygging av bybaner, egne kollektivfelt/veier, tog og trikk. Det vil si at jeg som bilist må betale for varer jeg ikke ønsker eller har tenkt å benytte meg av.

Hvordan kan dette være lovlig? Og hvorfor godtar vi det?

Jeg tror ingen hadde godtatt at man måtte betale middagen for 2 andre personer på en restaurant, eller «betal for 3 få en» på Rema 1000.

Dette strider mot den vanlige borgers oppfatning om hva som er rett og galt.

Når da de samme politikerne som vedtar bompenger og satser gir seg selv fritak (bompengeringen rundt Stavanger), ja da begynner dette å bli så usmakelig som det går an.

Tidligere betalte vi «veiavgift» til staten, nettopp med tanke på å hanke inn penger fra bilistene til å bygge veier. Nå har man nokså snedig endret navn på denne avgiften til «Trafikkforsikringsavgift til staten». Da står man friere til å bruke pengene til alt mulig annet.

Så jeg bare spør: er det virkelig slik at bilister skal finansiere alt som har med trafikk og logistikk å gjøre, også buss, trikk og tog?

Det er bra det er valg om 1 år.

Kaj Rune C. Rossebø

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags