De som elsker jobben sin

Av
DEL

LeserbrevHar du noen gang kommet inn i en butikk uten at du skulle kjøpe noe? Men så ender du opp med å gå ut med flere poser, og en følelse i magen som bare er god?
Var det fordi du ble sett, hørt og fordi det var noen som bare skjønte hva du (ubevisst) var på jakt etter?
Du fortalte det kanskje til og med videre du? Til en, to, tre, kanskje fire nye personer.

En klok venninne sa en gang at fra nå av skulle hun bare kjøpe tjenester av dem som elsket jobben sin.

Når vi skal diskutere sentrumshandel og handel for øvrig så vil jeg diskutere det.

Ikke parkeringsplasser. Det har vi. Er de gratis? Nei. Ikke alltid. Men de kommunale er det hver lørdag fra kl. 12.00, og på hverdagene så er de det etter kl. 15.00. La oss være fornøyd med det. Snakk det fram. Det er nemlig ikke vanlig i «alle andre byer»

Jeg ble så glad av å lese artikkelen om Dora Thorhallsdottir i Haugesunds Avis. En kjent, bereist dame som har lagt sin elsk på butikken ChaCha. Hun dropper shopping i Amsterdam, for klær det kjøper hun i Haugesund. Hvorfor handler hun ikke heller klærne sine i Drammen hvor hun bor?
Jo, fordi hun har ingen Inger Lise der.
Altså en person. Det er personen som gjør hele forskjellen.
Jeg kjenner ikke Inger Lise, men jeg er villig til å vedde på at hun er veldig glad i jobben sin.

Det er ikke roboter som handler. Det er mennesker. Vi kan bli så urbane og nymoderne vi bare vil, men jeg skal være så bastant å påstå at folk vil alltid kjøpe av folk.
Det store internettet trenger ikke å være skummelt. Det kan gi muligheter. En kan skape engasjement langt utover våre egne kommunegrenser om vi vil, men vi må både se og gripe anledningene som byr seg.

Se bare i vårt nærområde. Cupcakehuset har ett fantastisk engasjement på sosiale medier. De forteller, de deler og de samarbeider med andre firma som deler samme brennende engasjement. Produktene supplementerer deres egne varer. Kundene deler bilder i fleng. Gratis reklame verdt tusenvis. Hva med produktet? Det er det som er så nydelig og helt essensielt. Produktet holder det de lover. Konseptet blir veldig ekte.
Ekte mennesker vil ha ekte produkter.

Magnolia blomster og Ernst by Ernst er andre som er dyktige på det samme. Haugesundere som kjører til Sveio for å handle blomster liksom? Er ikke mange år siden at det ville vært en veldig rar setning å si. Det flere av dyktige tjenesteytere har skjønt er: Vi trenger ikke å bli god helt alene. Vi kan bli det sammen.
Å holde kundens oppmerksomhet er en kunst. HBO trykkeri har klart det kunststykket å holde på oppmerksomheten min lenge nok i ett Instagram-innlegg til at jeg leser hvor mange gram papiret de trykker på er. Trykkeri i 2019? Papir skulle jo egentlig ut eller hva?
Jeg kjører til C54 på Aksdal senter fordi det er en dame som kjører fra Sauda til Aksdal t/r hver dag for å drive sin interiørbutikk. Hun kjenner produktene, vet hva de er gode for, og kan med to-tre stikkord finne den perfekte gaven som jeg gleder meg til å gi videre. Hun gir det lille ekstra.
Notabene på Markedet har jeg handlet utallige julegaver og bursdagsgaver hos. Fordi jeg alltid får veldig god hjelp og innspill, levert med ett smil.

Når jeg handler jeg så bruker jeg i hovedsak sentrum.
Det handler ikke om at det er sentrum, men om at jeg liker butikkene og menneskene som driver de. Og jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å handle andre steder.
Beliggenhet kan aldri være en hvilepute, kun en fordel. Varene må levere, om de kjøpt direkte eller ved hjelp av internett.

Til og med en innflyttet haugesunder kan bli brennende engasjert i sentrum. Hvorfor? Fordi jeg har troen. På byen, på folk og på ett positivt levende sentrum.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags