Hvor tung må man bli

Skudeneshavn Raglamyr

Skudeneshavn Raglamyr Foto:

Av
DEL

LeserbrevEn må ha mange og tunge argumenter for å være for eller imot en sak i dag. Til og med fagetatene må være tunge, og mange. Klamrer du deg til bare en tung fagetat kan du være ganske sikker på at nettopp den fagetaten ikke er tung nok. De fleste av oss vil for eksempel tenke at vegvesenet er tunge på vei, men nei, det er de visstnok ikke for de driver jo bare med vei, og det er litt dumt når en skal bygge vei.

Hadde det nå bare vært hvor tungt noe er som blir definert av veimotstanderne, men de skal jammen meg også definere hvor lite eller mye minutter oppleves også. Jeg har kjørt fra Skudeneshavn til Haugesund på jobb i mange år. Da jeg jobbet på Haugesund sjukehus, brukte jeg 45 minutter til jobb. Det er ikke veldig langt, men nok til at en faktisk vurderer om det er verdt det eller ikke. Samme om en jobber i Skudeneshavn og bor i Haugesund, så vil en vurdere det samme. At en «bare» tjener 3–4 minutter på omkjøringsveien er ikke bare. Når neste veiutbygging kommer spares nye minutter og da åpnes det både nye bomarkeder og arbeidsmarkeder for mange. De fleste av oss har en grense for hvor langt vi vil dra for å gå på jobb, og vi vil helst bruke minst mulig av fritiden vår til å kjøre til og fra. Klarer vi å få kjøretiden Haugesund-Skudeneshavn ned mot 30 minutter, åpner det både bomarkeder på Sør-Karmøy og arbeidsmarkedet i Haugesund for oss som bor her i sør. Og selv om det er vanskelig å forstå for noen, så er det faktisk arbeidsplasser også på Sør-Karmøy som har stillinger som skal besettes og som er avhengig av at det finnes tilgjengelig kompetanse.

Nå er helt sikkert ikke denne argumentasjonen tung nok, og lett å latterliggjøre, men det får stå sin prøve. I mitt hode er argumentene veid og funnet tunge nok.

John Holvik

Skudeneshavn

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags