Krav til legitimasjon i SR-Bank

Av
DEL

LeserbrevJeg har forståelse for at kunder reagerer på at vi i SR-Bank ber om fornyelse av legitimasjon.
Hvitvaskingsloven krever at kundene identifiserer seg, noe vi må dokumentere at er blitt gjort. Deler av den dokumentasjonen vi har i dag er beklageligvis ikke av god nok kvalitet. Det må vi nå rette opp i.
Hvilken legitimasjon vi krever, avhenger av hvilke produkter og tjenester kundene har eller ønsker å bruke framover. Nye teknologiske løsninger har endret kundenes bruk av bankens produkter og tjenester. Kundene besøker oss nå oftere i våre digitale flater enn i kontorene, hvor BankID er den eneste muligheten for sikker identifikasjon. Krav til legitimasjon, for å få tilgang til BankID, er et gyldig pass. Dette er et felles krav blant bankene. Det samme kravet stilles for å få utstedt bankkort med bilde. Bankene krever legitimering med pass for å sikre kundene mot misbruk og for å opprettholde troverdigheten til BankID som digital legitimasjon.
De fleste privatkunder bruker digitale flater og har derfor behov for BankID. Kunder som ikke ønsker å bruke digitale løsninger eller bankkort med bilde, trenger ikke legitimere seg med pass. Da er førerkort godt nok. Dette har vi muligens ikke vært tydelige nok på i vår kommunikasjon.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags