Leksebevisste skoler i Haugesund

Av
DEL

LeserbrevOnsdag 02.10 arrangerte Øyo-biblioteket debatt og foredrag om lekser i skolen. For dem som var der må konklusjonen være klar: vi trenger leksebevisste skoler, hvor lærerne skal ha metodefrihet til å kunne gi gode lekser.

Lekser har lang tradisjon i norsk skole, men denne tradisjonen må utfordres. Det gis for mange og dårlige lekser, noen som kan ta læregleden og fritiden fra barn og unge, og skape konflikter i hjemmet. Mange barn og ungdom lever i dag hektiske liv, og flere opplever tidspress. Lekser er en av årsakene til dette tidspresset.

Ifølge Kjersti Lien Holte, førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold, som deltok på Øye-biblioteket, finnes det gode lekser. Slike lekser kjennetegnes av at de er motiverende og lærerik for alle, og individuelt tilpasset.

God leksekultur kan bety fravær av eller lite lekser. En rapport fra Høgskolen i Østfold fra 2015 viser at det et stort press på lærere til å gi lekser. Presset ligger i veggene på skolene, i profesjonen, i ledelsen og i deler av foreldregruppa. Lekser har en sterk symbolverdi, en lærer som gir mye lekser ser ut som en god lærer. En som gir lite eller ingen lekser kan virke useriøs, men slik er det ikke. Da må leksekulturen utfordres.

Vi politikere må unngå detaljstyring av skolen, da sikrer vi lærerne metodefrihet. Men det er vårt ansvar å stille spørsmål og be om begrunnelser. Målet må være en leksebevisst skole i Haugesund hvor det er rom for kritisk refleksjon.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags