Svar til Bjørn Gunnar Husby om leksefri skole

Mateo Norheim: Lekser reproduserer klasseforskjeller, derfor vil vi i Rød Ungdom ha leksefri skole!

Mateo Norheim: Lekser reproduserer klasseforskjeller, derfor vil vi i Rød Ungdom ha leksefri skole! Foto:

Av
DEL

LeserbrevBjørn Gunnar Husby fra Haugesund Venstre velger å starte sitt svar på heldagsskole og leksefri skole med skremselspropaganda om kommunisme for å score billige politiske poeng på ideologiske skremmebilder. Både der og gjennom hele innlegget legger Husby ord i munnen på oss, som en god gammeldags hersketeknikk. Han bruker gjentakelser av ord for å score enda et billig, retorisk poeng.

Husby går så videre med å si at Rød Ungdom tror vi vet bedre enn lærere. Det er feil. Jeg er selv lærer og har ofte gode diskusjoner med kollegaer på dette med leksers effekt og konsekvens for elevene. Husby bruker flertallsargumentasjon om at «alle lærere vil ha lekser». Min opplevelse er at det ikke stemmer, ut fra diskusjoner både under utdanning og i arbeidslivet nå. Jeg er derimot enig når Husby skriver at «leksepress ligger i veggene på skolen, i profesjonen og hos foreldregrupper». Det presset kjenner jeg som ung, ny lærer på. Jeg opplever at de som har jobbet lenge som lærere og alltid har brukt lekser fortsatt bruker det, mens yngre lærere i større grad ønsker å ikke gi lekser. Det er mulig at det kommer et generasjonsskifte om ikke mange årene her.

Videre har Rød Ungdom basert sitt ønske om leksefri skole på forskning. I det første innlegget vårt om heldagsskole skriver vi om denne forskningen, men dette har ikke Husby notert som nøkkelord før han skrev sitt svar. Det er forskning som sier at lekser reproduserer forskjeller. De elevene som har ressurssterke foreldre blir bedre på skolen, mens de som ikke har det blir svakere. Klasseforskjellene reproduseres, og det er ikke utenkelig at de økes ved bruk av lekser. Foreldrenes innsats når det gis lekser blir avgjørende for elevens læring. Vi i Rød Ungdom syns elevens egen innsats skal være avgjørende, ikke foreldrenes.

Nettopp derfor ønsker vi i Rød Ungdom å utfordre dagens leksekultur. Rød Ungdom og jeg mener vi bør tenke nytt. Leksefri skole vil fortsatt gi lærere metodefrihet i klasserommet, og det er ikke umulig å oppfordre til arbeid på egen hånd eller be om forberedelser til prosjekter og lignende. Øving til prøver må fortsatt eksistere. Rød Ungdom ønsker leksefri skole basert på forskning, lærere og elevers ønsker.

Jeg er enig at lærere skal ha metodefrihet, men når forskningen sier at lekser reproduserer forskjeller, har lite læringseffekt og ikke minst har store konsekvenser for elevers motivasjon så må vi vurdere hva som er viktigst i akkurat denne saken. Rød Ungdom er systemkritiske og vil se på hele skolens organisering for å øke elevers motivasjon og trivsel. Andre forslag vi har er å fjerne karakterer for mappevurdering, fjerne eksamen, mer fysisk aktivitet og flere valgfag.

I arbeidet med fagfornyelsen som snart skal tas i bruk hadde regjeringen mulighet til å gjøre radikale endringer i skolen, men med sine konservative ideologier utnyttet de ikke mulighet til dette. Husby må altså passe på hva han sier, for hans egen regjering ville ikke høre for mye på utvalget og rådene utvalget ga om organiseringen av norsk skole.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags