Riksveier ble Fylkesveier ... og nå ser vi resultatet: Kyst-Norge lider

Av
DEL

MeningerAnsvaret for en rekke veier og ferjestrekninger i hele Norge ble i 2010 overført fra Stat til Fylke.Riksveier ble Fylkesveier.

I utgangspunktet skulle tilstrekkelige midler følge med.Men det har nåværende regjering ikke fulgt opp.Og etter hvert er mye av de bevilgede statsmidler bundet opp til utvalgte bruksområder:

a) Rassikring

b) Tunnel-utbedringer

Resultatet er at Fylkeskommunene ikke har nok frie midler til nødvendig vedlikehold av eksisterende fylkesveier.Samt at Fylkene har reduserte muligheter til investering i NYE veier og bidra som opprinnelig tenkt med fylkesmidler i bompengeprosjekter.

Dette skjer samtidig som vedlikeholdsbehovet er ØKENDE.Langs kysten krever veier, kaier og broer MER vedlikehold enn før ... pga klimaendringer og tidens tann.

Saksområdet er grundig analysert av Vista Analyse, som konkluderer i klare ordelag:

"Oppsummert finner vi at staten ikke har tilført tilstrekkelige midler til å opprettholde ønsket kvalitet på fylkesveinettet på lengre sikt"

(Vista Analyse 19. 6. 2018)

"Økende forskjeller mellom riks-og fylkesveger"

"Utviklingen i bevilgninger til riks-og fylkesvegformål etter Forvaltningsreformen (2010) tyder på at standarden på riksvegnettet er hevet betydelig, mens fylkesvegene blir hengende etter.

Vi har ikke grunnlag for å fastslå om denne prioriteringen er riktig ut fra samfunnsøkonomiske kriterier."

(Vista Analyse 19. 6. 2018)

Det er tydelig at dette er en villet politikk fra nåværende regjering.Flytte ansvar for "mindre viktige saker" ned til fylkesnivå ... og deretter skvise området økonomisk.

Dette er uansvarlig politikk ... som må få mye større politisk oppmerksomhet.

Det er spesielt kystområdene dette går utover

.Og det må komme et KYSTOPPRØR mot Samferdselsdepartementet slik at det kan bli MER midler til nødvendig vedlikehold, utbedring og nybygging av fylkesveier.

Skudeneshavn 29. november 2019

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags