Sørlunds forviklinger

Kulturlandskapet øst for Åkrehamn

Kulturlandskapet øst for Åkrehamn

Av
DEL

LeserbrevEtter å lest Kjell Sørlunds siste svar til Hein og meg, så ble jeg jammen ikke stort klokere. Det eneste Sørlund gjør er å vise til artikler i Haugesunds Avis som viser hvorfor prosjektene ble dyrere enn de opprinnelige anslagene til Statens vegvesen. Joda, jeg skjønner at prosjekter blir dyrere av en eller flere årsaker, det er forhåpentligvis ikke slik at det er noen som stikker av med pengene heller. Noe av det skyldes økt moms, ytterligere krav fra Fylkesmannen, endrede krav til utforming osv. osv.

Men det interessante her er vel å sammenligne den endelige sluttsummen med de siste prisanslagene som vegvesenet gav styringsgruppen i Haugalandspakken før prosjektene startet opp, er det ikke, Sørlund? Og hva som egentlig var de siste prisanslagene som ble fremlagt for styringsgruppen i Haugalandspakken kommer ikke særlig godt frem av artiklene, synes jeg.

Jeg ønsker samtidig å spille ballen videre til Helge Thorheim, siden det var hans tall vi tok utgangspunkt i. Er tallene du henviste til kun preliminære anslag – altså ikke de tallene som ble presentert for styringsgruppen? I så fall, hvorfor brukte du disse tallene i innlegget ditt og ikke de prisanslagene som Sørlund henviser til, når du skulle beregne kostnadsoverskridelser for prosjekter i Haugalandspakken? Og foretok du et representativt utvalg, eller tok du de fire prosjektene med høyest kostnadsoverskridelser – hvorav to av dem, i hvert fall ifølge Sørlund, ikke er så høye likevel. Dette er interessante momenter å få klarhet i både for meg og Hein, og jeg vil anta at en del politikere og velgere/bilister også er opptatt av hvor stor forskjell det faktisk har vært mellom de kostnadsanslagene som legges frem for styringsgruppen i Haugalandspakken og den endelige prisen.

Jeg bet meg forresten merke i en interessant ting fra presentasjonen som vegvesenet holdt for kommunestyret. De presenterte da prislappen på omkjøringsveien som 690 millioner kr, om jeg ikke husker feil. Altså ingen økning til tross for alle de avbøtende tiltakene som departementet og Fylkesmannen i Rogaland nå stiller krav om – er ikke dette litt mistenkelig, med tanke på f.eks. Førrestjørn og prisøkningen på det prosjektet, som jo til dels skyldtes strengere krav fra fylkesmannen? Eller hva tenker du om det, Sørlund?

Men vi får vel uansett en «endelig» pris som presenteres sammen med den mer eller mindre endelige reguleringsplanen i april. Men hvor godt denne prisen vil stemme overens med den aller endeligste prisen (den som bilistene må betale), er jammen ikke godt å si.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags