Sparer milliarder for fellesskapet

HØYERE STANDARD: Nye Veier har klart å bygge veier med høyere standard; firefelt fremfor tofelt og 110 km/t i stedet for 90 km/t, skriver Morten Stordalen, Frp.8Foto: NTB SCANPIX

HØYERE STANDARD: Nye Veier har klart å bygge veier med høyere standard; firefelt fremfor tofelt og 110 km/t i stedet for 90 km/t, skriver Morten Stordalen, Frp.8Foto: NTB SCANPIX

Av
DEL

LeserbrevVeibyggingsselskapet Nye Veier var FrPs hjertebarn og ble opprettet mot opposisjonens vilje. Heldigvis. De anslår nå at de kommer i mål med prosjektene sine til en pris som er 28 milliarder kroner lavere enn ventet.

Totalt fikk Nye Veier 148 milliarder kroner for å bygge 530 kilometer med motorvei, noe som de nå altså vil gjøre for 28 milliarder kroner mindre.

For å sette det i perspektiv så tilsvarer besparelsen hele 11 mil med motorvei.

En del av disse veiprosjektene vil være delfinansiert av bompenger. Når prisen for å bygge veiene går ned vil også bompengebetalingen gå ned.

Samtidig har Nye Veier klart å bygge veier med høyere standard; firefelt fremfor tofelt og 110 km/t i stedet for 90 km/t.

Dette gir både samfunnsøkonomisk gevinst gjennom en mer effektivt transport av mennesker og varer, samtidig som det øker trafikksikkerheten.

Grunnet suksessen Nye Veier har vist seg å være vil selskapet nå få ansvar for mer veibygging. Nylig ga samferdselsminister Jon Georg Dale selskapet i oppgave å vurdere hvilke andre strekninger de ser for seg å kunne bygge mest mulig effektivt.

Særlig Sp var svært kritiske til opprettelsen av Nye Veier. Deres stortingsrepresentant Geir Pollestad sa følgende i 2015 om Nye Veier: «Dette vil jo sette veibyggingen ti år tilbake i tid fordi her vil man være tilbake i den situasjonen der det ikke er fremdriften i prosjektet som styrer», og slo fast at det var et «luftslott».

Dette må i så fall være tidenes mest innbringende luftslott. Både Pollestad og resten av opposisjonens spådommer er gjort grundig til skamme.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags