Hvorfor det å øke skoletimene er positivt for elevene

Av
DEL

LeserbrevI midten av januar 2019 ble det kjent at skolesjef i Karmøy kommune, Lars Inge Svalland, ønsket å innføre lengre skoletimer i både barne-og ungdomsskolen. Svalland har møtt mye motstand for forslaget.

45 minutter er altfor kort

Jeg er enig med skolesjefen. Hvis et slikt tiltak blir innført, kommer eleven til å få gjort mer arbeid og timene vil bli mer produktive. Når skoletimene bare er 45 minutter lange, er det for kort tid til å gjennomføre en god, produktiv, og viktigst av alt, lærerik time. Disse korte timene blir nærmest kastet bort på å hente bøker, finne roen og få startet timen. Om skoletimene forlenges et kvarter, vil elevene få mye mer ut av dem. Jeg, som nettopp har gått på ungdomsskolen, synes enkelttimer blir unødvendige, til og med dobbelttimer på 90 minutter er bedre. Jeg mener at hvis vi får innført lengre skoletimer, vil det være lettere å få mer variasjon i timene, som for eksempel bruk av videoklipp, PowerPoint og ulike opplegg.

Dobbeltøkter er for krevende

Et annet poeng er at 60 minutters timer er bedre enn 90 minutters lange dobbelttimer. Kort sagt, enkeltøkter er for korte og dobbeltøkter er for lange. Mange skoler har løst problemet med for kort læretid ved å ha to timer på rad med samme fag, ofte uten pause. Elever som må ha dobbeltøkter mener at timene ofte blir for lange. Det er vanskelig å konsentrere seg 90 minutter sammenhengende. Disse timene blir i mange tilfeller like lite produktive som de korte 45 minutters timene.

Passelig for ungdomsskolen

Jeg syns dette tiltaket bare bør innføres på ungdomsskolen. 60 minutter lange timer er passelig lengde for ungdomsskoleelever, men på barneskolen er elevene yngre og har vanskeligere for å konsentrere seg. Når barna er så unge har de godt av mer friminutt og aktiviteter. Argumentet der jeg sier 45 minutter er for kort gjelder ikke barneskolen.

Det er, ifølge skolesjef Svalland, flere eksempler på skoler og kommuner som har utført dette med stor suksess. Hvis vi allerede vet at dette systemet fungerer andre steder i landet, er det ingenting som sier at det ikke vil være like suksessfullt her. Jeg er for å innføre 60 minutter lange timer istedenfor 45 minutter lange timer i ungdomsskolen.

Emma Johannessen Lian

Elev ved Kopervik videregående skule

Åkra

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags