De store har vært små, også Knutsen og Solstad

LA GRUNNLAGET: Kristoffer Columbus' karavell «Nina» var liten, men la grunnlaget for koloniseringen av Amerika. Foto: Sverre Meling jr

LA GRUNNLAGET: Kristoffer Columbus' karavell «Nina» var liten, men la grunnlaget for koloniseringen av Amerika. Foto: Sverre Meling jr

Av
DEL

Maritim betraktningPå en plen i Santa Catalina parken i Las Palmas ligger en tro replika av karavellen «Nina» som Kristoffer Columbus i 1492 førte sammen med Santa Maria og Pinta over Atlanterhavet til den nye verden. Hun er uanselig der hun ligger. Så var besetningen på de tre skipene samlet heller ikke mer enn 90 mann. Mer skulle det altså ikke til for å legge grunnlaget for erobringen av et helt kontinent, på godt og vondt.

Slik er det alltid. Det begynner i det små.

Vi satt i en buss på vei mot en golfbane i 500 meters høyde, anlagt på lavamassene fra en for lengst utdødd vulkanen, da jeg ble sittende og se ut av vinduet mot babord i det vi passerte silhuetten av Santa Ana-katedralen til styrbord, midt i hjertet av Las Palmas gamleby.

Til babord så jeg nemlig noe like spennende. Knutsen OAS Shippings bøyelaster «Sallie Knutsen» kom seilende inn på reden i Puerto de la Luz, lysets havn, som snarest, på vei til dokking i Setubal i Portugal. Jeg følte det som da vi landet på Lantau utenfor Hongkong for noen år tilbake. I det drosjen fra flyplassen tok oss over broen til Kowloon, seilte Solstad Offshores «Normand Cutter» inn under oss som om det bare var for å hilse velkommen.

Kristoffer Columbus stakk ut fra Las Palmas med sine tre skip og sitt mannskap i september 1492 og nådde San Salvador i Karibia en måned etter.

En annen reise begynte i Haugesund i desember 1984. En dag oppunder jul tikket meldingen inn til Knutsen OAS at rederiet hadde vunnet en kontrakt på to bøyelastere i operasjon for Statoil i Nordsjøen.

Et skipsfartsmiljø både innenfor veggene i fjerde etasje i Møllerveien 6, og i Haugesund for øvrig, lå på dette tidspunktet nærmest med brukket rygg. Jo da, det rørte deg så visst i Skudeneshavn og Langevåg, og Johannes Østensjø d.y. visste hva han ville samtidig som skipene i rederiet Christian Haaland ennå ikke var solgt, men etter skipsfartskrisen fra 1974 stod mye tilbake for storhetstiden på 1950- og 60-tallet med linjefart og stortank. Ikke minst i Møllerveien 6.

Like utenfor de gamle bymurene i Genova, nær Porta Soprana, flyttet veveren Dominico Columbus inn med familien sin i et hus fra middelalderen. Kristoffer må ha vært rundt fire år, og han bodde her frem til han var nitten. Men oppveksten hans var i et annet hus enn i det som huser museet i dag. Det var en liten skuffelse da vi besøkte oppdagerens barndomshjem for noen år tilbake. Vi lærte at franskmennene bombarderte Genova i 1684, og at huset Columbus hadde bodd i ble ødelagt. Det som står der nå, ble reist etter bombardementet. Da var det heller ikke mulig å se hvilke fysiske omgivelser som kan ha vært med å forme gutten som i voksen alder ble verdenshistoriens mest kjente oppdagelsesreisende.

For de store har alltid vært små. Vi tenker bare ikke alltid på det, og derfor forstår vi ofte bare som i et speil, i en gåte, bare stykkevis, ikke helt. Dette er viktig å tenke på når vi skal oppdra generasjonene som skal skape nye muligheter for Norge.

Det som begynte med kontrakten i 1984 og leveringen av Anna og Ragnhild Knutsen i 1987, er i dag blitt Norges største rederi målt i verdien på flåten.

Beregningen er gjort av VesselsValue, et London-basert selskap som er blitt kjent også for å verdsette nasjonale flåter. De sier norske rederier kontrollerer den femte mest verdifulle flåten i verden. I Norge er Borr Drilling og Seadrill større en Knutsen, men dette er riggrederier. Så skal det være sagt at både BW Gas og Golden Ocean Group ifølge oversikten til VesselsValue har mer verdifulle skipsflåter enn Knutsen OAS Shipping, men da er Knutsens Wall Street noterte KNOT Offshore Partners LP ikke regnet inn under Knutsen OAS Shipping.

I og med at Knutsen OAS Shipping i Haugesund driver KNOT-flåten foruten at Trygve Seglem, med samarbeidspartner NYK, har et betydelig eierskap, er det rimelig å si at Knutsen OAS Shipping og KNOT Offshore Partners må ses under ett.

Vessel Value verdsetter Knutsen OAS Shipping sin flåte til 1,79 milliarder USD og KNOT Offshore Partners til 1,22 milliarder USD, samlet 3,01 milliarder USD, eller nær 26 milliarder norske kroner.

Også Solstad Offshore i Skudeneshavn figurer blant de norske rederiene med mest verdifulle flåter. VesselsValue verdsetter Solstads flåte til 1,56 milliarder USD, eller nær 13,4 milliarder norske kroner.

Jeg husker at Johannes Solstad begynte rederiet sitt i Skudeneshavn i et lokale over den gamle jernvaren. Uten telefon og med 150.000 kroner i egenkapital.

Like ved krateret til Gran Canarias for lengst utdødde vulkan, ligger en av Spanias eldste golfklubber, etablert av en skotte. Det er mulig å gå rundt krateret, men for å gå støtt, bør du ha med fjellsko. Ikke alle som kommer opp har tenkt på det, men noen går likevel. I dem vinner oppdagertrangen over forsiktigheten. Slik blir det ofte resultater av.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags