Høyre vil styrke skolen for de som trenger det mest

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I SSBs levekårsundersøkelse, som ble utført i 2014, påpekes det både i diagrammer og tabeller at det finnes store forskjeller mellom enkelte bydeler i Haugesund. Ulikt utdannings- og inntektsnivå er sentrale sosioøkonomiske faktorer som påvirker elevenes læringsresultat.

Haugesund Høyre legger inn i sitt alternative budsjettforslag nærmere 9 mill. kr. i friske midler til sosioøkonomiske tiltak.

Denne uken har resultatene fra TIMMS undersøkelsen blitt offentliggjort. I Aftenpostens leder 30.11 kan vi lese følgende: ”TIMMS undersøkelen bekrefter sammenhengen mellom sosioøkonomisk status og prestasjoner på både 5. og 9. trinn”. Dette er for øvrig noe som en rekke forskningsresultater også viser. Det vil være en forsømmelse å la være å ta hensyn til disse faktorene ved tildeling av ressurser til skolene.

I klartekst betyr det at i områder hvor familiene har høyt utdanningsnivå og høy inntekt, har elevene et bedre utgangspunkt for å gjøre det godt på skolen.

Bystyret får snart til behandling en ny ressursmodell for grunnskolen. Modellen vil avgjøre hvordan grunnskolebudsjettet i Haugesund skal fordeles på de enkelte skolene.

Høyre vil sikre at alle skoler minst får det samme budsjett som de har i dag, men innføre en ordning hvor 3 % av skolebudsjettet skal fordeles ut fra sosioøkonomiske faktorer. Det betyr at de skolene som har størst utfordringer får litt mer midler, men uten at det går på bekostning av noen andre.

I løpet av økonomiplanperioden styrker vi skolebudsjettet med 9 millioner kroner til en gradvis innføring av den nye ordningen, og samtidig gjør vi grep som styrker kommunens netto driftsresultat.

Høyre vil styrke skolen for de som trenger det mest. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken