Sannheter og myter om smartmålere

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Nettleien kundene betaler er beregnet ut fra verdien av overføringsnettet fra kraftstasjon og fram til kundens inntak, og driftskostnader netteier har. (Lønninger, utstyr, etc.) Disse kostnadene skal så fordeles ut på kundene, for husholdningskunder er det et fastbeløp og et energiledd (pr. Kwh). For større kunder er det også et effektledd (pr. Kw). I tillegg kommer avgifter så som elavgift og moms.

De forskjellige overføringstariffene skal være i henhold til kostnadene for den enkelte kundegruppe. Da er det ikke riktig at kostnadene til manuell behandling av målerverdier skal betales av de kundene som har smartmåler. Nettselskapet får en inntektsramme av NVE. De kan ikke ta inn mer enn tildelt ramme, og må betale tilbake til kundene dersom det tas inn for mye. Derfor vil ikke beløpet som betales for manuell avlesning øke nettselskapets inntekter, men det vil gjøre at disse kostnadene ikke betales av de kundene som har smartmåler.

Gebyret som betales av dem som ikke har smartmåler skal dekke langt mer enn den ene årlige avlesningen som nettselskapet gjør. Nettselskapet må hver uke foreta en manuell beregning av forbruk som ikke er målt med smartmåler. Dette må gjøres for hver kraftleverandør som har kunder med manuell måler. Dette gjøres etter en profil, noe som vil gi et unøyaktig oppgjør. Med en smartmåler vil vi få et helt riktig registrert forbruk, og et helt riktig oppgjør.

Hver uke må alle kraftleverandører melde inn et forventet forbruk hos hvert nettselskap for hver time (160 timer) i kommende uke. Dette er grunnlaget for planlegging av kjøreplan for hele kraftproduksjonen. Når uken er omme, blir det foretatt et oppgjør. Det sier seg selv at automatisk avleste timeverdier vil være å foretrekke når vi kommer til et økonomisk oppgjør mellom kraftleverandørene, og at disse verdiene blir samlet inn automatisk uten at nettselskapet må foreta noen form for manuell behandling. Dette vil føre til et korrekt oppgjør for kraftleverandørene. Kraftsystemet gjøres opp hver søndag kl. 24.00, og hver time har ulik pris dersom det benyttes spottpris. Jeg kan ikke forestille meg noe annet sted i næringslivet at en leverandør får oppgjør for varer ut fra tenkte verdier. Det kan nesten sammenlignes med at Meny må betale for varer som leveres til Kiwi.

En smartmåler kan ikke overvåke deg. Den registrerer forbruket fortløpende uten at den kan vite hva strømmen brukes til, men starter ny periode hver time. I framtiden kan den programmeres til å registrere hva strømmen går til dersom den er koblet opp til det rette utstyret (smarthus), og kunden gjør avtale om dette med nettselskapet. Dagens målere gjør ikke dette, men er forberedt for framtidig teknologi.

Strålingen fra en smartmåler er omtrent som fra en mobiltelefon, men vi sitter aldri med måleren inntil øret. Vi utsettes for stråling fra alt elektrisk, også radio og TV. Dersom man kan oppholde seg i en bolig med innlagt strøm, eller i en bil, er ikke smartmåleren annerledes enn andre apparater og utstyr. Det var for mange år siden benyttet en teknologi som nå ikke er i bruk på dagens målere. Det er laget konspirasjonsteorier som tar utgangspunkt i den teknologien, og hevder at dagens målere er strålingsfarlige. Slike teorier er sannsynligvis årsaken til at noen er skeptiske til smartmåleren. Vi må ikke ta alt som kommer på sosiale medier som sannheter. Husk at det er mange som forsøker å lure oss.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken