KOSTHOLD/TRENING: For noen uker siden presenterte MatPrat sin årlige juleundersøkelse, som ikke overraskende viser at det fortsatt er ribbe og pinnekjøtt som er nordmenns favoritter på julaften.

– Juletallene er ganske stabile i år også, og julemiddagen er fortsatt sterkt preget av tradisjoner, sier analyseansvarlig Gunnar Thoen i MatPrat til egne nettsider.

Og her er tallenes tale:

Selv om ribba altså går av med seieren, er det ingen tvil om hva vestlendingene foretrekker:

Det er imidlertid stor forskjell på kaloriinnholdet i julefavorittene.

Pinnekjøtt dekker nesten dagsbehovet ditt

I fjor lagde Nettavisen følgende «cirka-oversikt» over antall kalorier i de fire vanligste julemiddagene:

Ragnhild Junge fra Stord, som nå bor i Haugesund, har en bachelor i ernæringsfysiologi.

Hun tilbyr blant annet tjenester innen kostholdsveiledning, og bekrefter overfor Haugesunds Avis at hennes egne tall stemmer ganske godt overens med oversikten til Nettavisen.

Samtidig kan Junge fortelle at en kalkuntallerken, som ikke er med i oversikten, inneholder 500–600 kcal, alt etter hva som er i sausen.

I tillegg til selve julemiddagen, peker hun på at alkohol, dessert, kaker og snop kommer på toppen.

Det betyr at de fleste får i seg langt flere kalorier enn det som står i oversikten.

På spørsmål om hva dagsbehovet til folk flest er, svarer Junge:

– Dagsbehovet er et fantastisk regnestykke basert på høyde, vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå. Så det varierer jo ganske mye.

Hun anslår imidlertid at en kvinne på 30–60 år med normal aktivitet har behov for 2000–2300 kcal per dag.

Til gjengjeld har en mann på samme alder behov for 2400–2600 kcal.

– Men som sagt, her er det store variasjoner. Og folk flest spiser mer, sier Junge.

– Hvor mye kan du egentlig legge på deg i jula?

– Man kan godt legge på seg noen kilo i julen. Maten er mye mer kaloririk enn vanlig, og det er rom for alt det andre vi også koser oss med.

Hun er klar på at jula begynner litt for tidlig for noen, men understreker samtidig:

– Beveg deg litt innimellom, tenk over hva du spiser og ikke spis deg stappmett til hvert måltid. Da kan det gå veldig bra.

Ta deg gjerne en god gåtur

Det er ingen hemmelighet at folk stormer til treningssentrene i januar, slik Haugesunds Avis også har omtalt tidligere.

Og det er ikke uten grunn:

I fjor hadde over halvparten som nyttårsforsett at de ville begynne å trene eller trene mer, ifølge NTB.

Vektnedgang, være mer i naturen og spise sunnere fulgte hakk i hæl blant de mest populære forsettene.

– Januar er høysesong for oss, sier daglig leder Harald Andreassen på Trimeriet til Haugesunds Avis.

Han er imidlertid klar på følgende:

– Det var mer trøkk før.

Andreassen forteller at folk har blitt flinkere til å holde seg i form året rundt, selv om skippertak fortsatt går igjen.

På spørsmål om hvor lang tid det tar å kvitte seg med julekiloene, svarer han leende:

– Hvor langt er et tau?

Andreassen understreker at det ikke finnes et fasitsvar, men at det avhenger av forskjellige ting.

– Hvis du lever et normalt og aktivt liv, så skader det ikke med litt mye julemat, sier han, og fortsetter:

– Det er lett å overspise i jula, men det kan være greit å tenke litt på mengden.

– Hva spiser du selv da?

– Det blir pinnekjøtt på julaften, og juletapas med masse forskjellig 1. juledag. Så blir det litt rester 2. juledag, sier Andreassen.

Avslutningsvis kommer han med en liten anbefaling:

– Ta deg gjerne en god gåtur eller en tur på treningssenter i jula.

Nettstedet Klikk.no har for øvrig hentet tall fra Forbrukerrådet som viser at husarbeid også kan være god trening.

Skiller mellom ukedag og helg

Siden jula består av mange kaloribomber, har Haugesunds Avis spurt Junge om hun har noen gode råd å komme med.

– Mitt råd til mine klienter og alle andre er at de skal kose seg i jula. Kanskje forholde seg til måltider og ikke spise hele dagen, selv om ting står framme i jula, sier Junge, før hun legger til:

– Og ikke begynn for tidlig, som sagt. Da begrenser det seg selv.

Junge er også opptatt av at det skal være forskjell på ukedag og helg.

– Det er klart at vi skal kose oss i jula. Det er mange andre uker i året å passe seg litt, og der har jeg jo veldig mye på hjertet. Men det kan vi ta en annen gang, sier hun.

Når det gjelder julematen, er Junge klar på at det handler om tradisjoner.

– Å spise mammas pinnekjøtt og farmors ribbe er noe av det vi gleder oss til ved jul. Det synes jeg ikke vi skal rokke ved, sier Junge, og fortsetter:

– Jeg tenker heller vi kan passe oss litt for alle søtsakene vi spiser i jula, som kanskje ikke engang har så mye med jul å gjøre. Det bare fråtses fordi det er jul, og det er lov på en måte.

Selv spiser hun alltid pinnekjøtt på julaften, forteller hun.

– Etter at jeg flyttet fra Stord til Haugesund og giftet meg, så har jeg spist hummer med brød og salat på 1. juledag. Det er jo veldig lett mat i forhold til tradisjonell julemat, men det er klart det blir jo noen glass vin til og kanskje dessert. Så alt i alt får jeg i meg nok i jula jeg også, sier Junge.

Hun forteller at hun spiser sunt ellers i året.

– Jeg skiller på ukedag og helg, som jo er fanesaken min. Spise sunt og fornuftig i uka, og kose meg i helga. Og da gjerne med litt ekstra god mat, et glass vin og litt sjokolade om jeg har lyst på det, sier Junge avslutningsvis.