E 39 fra Stavanger til Trondheim er først ut med hurtigladere

Illustrasjonsfoto: Alfred Aase

Illustrasjonsfoto: Alfred Aase

Artikkelen er over 3 år gammel

Over 20 nye strekninger skal utbygges med hurtigladere de neste to årene. Onsdag  presenterte Enova fram planene som vil gjøre det mulig å kjøre Norge rundt med elbil. E 39 fra Stavanger til Trondheim og E6 fra Trondheim til Tromsø er først ut.

DEL

MILJØ: – Å elektrifisere transportsektoren er et viktig grep på veien mot lavutslippssamfunnet. Før jul støttet vi 77 nye hurtigladere i Sør-Norge, men det var bare starten. Ambisjonen er å få på plass et sammenhengende ladetilbud langs alle de viktigste hovedfartsårene i Norge innen utgangen av 2017. Når elbilen kan brukes også på langturer, trenger du ikke lenger fossilbilen, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova i en pressemelding.

LES OGSÅ:  Enova må huske E 134
LES OGSÅ: – Viktig at vi melder oss på (ABO)

Enova organiserer støtten til ladestasjoner gjennom utlysinger hvor ladeoperatørene konkurrerer om utbygging av de ulike strekningene. Første utlysing ble tildelt rett før jul. Enova gikk onsdag ut med den andre utlysingen, som omfatter følgende strekninger:

  • E6/E8/RV80 Trondheim–Bodø–Tromsø
  • E39 Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim
  • E14 Trondheim–riksgrensen mot Sverige

Sør-Norge fylles med hurtigladere

Senere i år kommer Enova med ytterligere to utlysinger for bygging av hurtigladere. Den tredje utlysingen går ut i mai og disse strekningene i Sør-Norge:

  • E18 Oslo–Ørje
  • E16 Magnor–Kongsvinger–Kløfta
  • RV2 Kongsvinger–Elverum
  • RV35/E16 Jessheim–Hønefoss–Hokksund
  • RV9 Kristiansand–Haukeligrend
  • RV13 Jøsendal–Voss
  • E134 Drammen–Haugesund
  • RV36 Seljord–Eidanger
  • RV5 Lærdal–Florø
  • RV4 Oslo–Mjøsbrua
  • RV15 Otta–Måløy
  • E136 Dombås–Ålesund

Med den fjerde og siste utlysingen utvides nettet av ladestasjoner til både Kirkenes og Nordkapp.

Når alle disse hurtigladerne er på plass, vil man kunne kjøre elbil langs hele Norge, fra Kristiansand til Kirkenes, sier Nakstad og fortsetter:

– Vi har tro på at dette nettverket av hurtigladere vil gjøre elbilen mer attraktiv. Det vil igjen øke etterspørselen etter og lønnsomheten for nye hurtigladestasjoner andre steder, sier Nakstad.

1. november 2017 skal hurtigladerne i de tre utlysingene være i drift innen. Enova følger utviklingen i markedet tett, og vil vurdere behovet for videre støttetiltak når disse utlysingene er avsluttet.

Støtter inntil hundre prosent

Utlysingene er utformet som konkurranser, hvor søkerne som tilfredsstiller kravene og søker om det laveste tilskuddsbeløpet vil tildeles støtte. Enova kan støtte inntil hundre prosent av investeringskostnadene.

Det skal være minimum to lademuligheter per femte mil på veinettet som omfattes av utlysingene. Hurtigladerne skal vær kompatible med alle typer elbiler, og en skal kunne bruke dem uten abonnement.

Artikkeltags