Gå til sidens hovedinnhold

En god start på ny vei

Gledelig, men et minimum av det vi kunne vente og håpe på.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

De siste ukene har regjeringspartiene systematisk sluppet «lekkasjer» om hva som kommer i Nasjonal transportplan (NTP). Dette er et overordnet plan for hva som skal bygges innenfor samferdsel fram mot 2031. Selve planen skal legges fram før påske, og deretter behandles av Stortinget.

Onsdag presenterte vi nyheten om at ny Seljestadtunnel prioriteres i planens første periode. I NTP er det nemlig to fireårsperioder, der den siste mer er som en ønskeliste å regne. Det er der E 134 over fjellet havnet ved sist rullering, selv om det senere ble åpnet for tidligere utbygging.

Derfor er det gledelig at den 12,8 km lange tunnelen som tar bort mye bakker og åpent, utsatt terreng mellom Seljestad og Røldal, nå prioriteres sterkere.

Samtidig mener vi dette var et minimum av det vi kunne vente og håpe på av nyheter for det som faglig er ansett som den viktigste øst-vest-forbindelsen. Vi vet at Frp i sin alternative NTP vil gå inn for en mer helhetlig utbygging av veien over Haukeli. Det ville vært det virkelige løftet.

Strekningen på 36 km mellom Bakka i Etne og Solheim i Vindafjord ser fortsatt heller ikke ut til å vinne fram i regjeringen.

Derimot ligger utbygging av Husøyvegen på Karmøy prioritert i det kommende forslaget til ny NTP. Det er kanskje ikke en veistubb som mange har et forhold til, men utbyggingen er viktig for næringslivet som har sett den dårlige veien som en brems på utviklingen av havneområdet.

NTP-nyheten som etter hvert vil skape mest lokal debatt, er likevel trolig den fra sist uke om at regjeringen tilbyr bymiljøpakke til Haugesund-regionen. Det betyr mer statlige penger – men med klare forpliktelser om hvordan pengene – og bompenger – skal brukes.

Og for alt: Ingenting er i boks før pengene er bevilget over statsbudsjettet.

Kommentarer til denne saken