Ungdom lærte seg kodespråk

PÅ «KODEVEKA»: Marius Frafjord (11), Martin Straumstein (12) og Nore Johan Berg (11) var deltakere på «Kodeveka» i Etna.

PÅ «KODEVEKA»: Marius Frafjord (11), Martin Straumstein (12) og Nore Johan Berg (11) var deltakere på «Kodeveka» i Etna.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

20 barn og unge i alderen 8 til 16 år har vært på «Kodeveka» i Etne denne uken.

DEL

UNG: Koding går ut på å bygge opp en webside, som blir viktigere og viktigere. De 20 deltakerne har fått en uke med opplæring i grunnleggende programmering, samtidig som de fikk bruke sin egen kreativitet og skaperglede.

– Før var det kanskje litt nerdete å kunne bruke en datamaskin, men nå er det så vanlig at alle kan det. Å bruke en datamaskin er enkelt og tilgjengelig for alle i dag, men det er få som vet hvordan teknologien faktisk fungerer. Det kan være så enkelt som et busskort. Mange bruker det, og vi vet at kortet teller dager og slikt. Men igjen, få kan fortelle hvordan maskinen faktisk fungerer, forklarer veileder på kurset, Tjerand Silde.

Engelsk konsept

«Kodeveka» kommer opprinnelig fra England. I 2012 startet det britiske «Code Club» først, der budskapet var å lære alle britiske barn i alderen 9 til 11 år å programmere og forstå hva som skjer inne i en datamaskin. Klubben er nå aktiv på cirka 2.200 engelske skoler.

Ideen spredde seg videre til andre land, blant annet USA, der de fikk god støtte fra Barack Obama til å innføre koding som et fag på skolen.

– Jeg og andre studenter på NTNU i Trondheim pratet om at det hadde vært kult å starte opp en slik klubb i Norge. Vi gjorde ideen til alvor høsten 2013, og underviste 9.-klassinger om koding i Trondheim.

Det ble en stor suksess, fortsetter Silde.

– Siden noen av oss som startet dette i Trondheim, kommer fra Etne, har vi hatt et ønske om å gi folk her litt innblikk i hva som finnes, ettersom tilbudet og kunnskapene om koding ikke eksisterer i regionen. Her er det verken tilbud om fritidstilbud eller valgfag på ungdomsskolen eller videregående om dette faget, sier Silde.

Rektor på Enge skole, Morten Odeen, har bidratt med støtte til prosjektet.

– Viktig

Nore Johan Berg (11), Martin Straumstein (12) og Marius Frafjord (11) er tre av dem som deltok på årets «Kodeveka» og alle er enige om at kurset er viktig for å forstå hvordan en datamaskin fungerer.

– Jeg meldte meg på fordi jeg synes det hørtes kjekt ut å få ulike utfordringer på dataen, sier Martin.

– Jeg synes det kjekkeste er å lære og få prøve å lage spill, sier Marius.

Det er ennå ikke bestemt om arrangementet blir holdt til neste år, men Silde sier det vurderes. Nore forteller at han meldte seg på fordi han syntes det virket kjekt med flere kunnskaper om datamaskinen.

– Vi har fått positive tilbakemeldinger fra foreldre som har barn som for eksempel ikke driver med sport. Så kodeklubben kan være bra på mange måter, sier Silde.

Artikkeltags