HAUGESUND: – Vi søkte om å få antatt et show til, og i forrige uke fikk vi beskjed fra Snapchat om at de har stor tro på ideen og sier ja, forteller en glad og entusiastisk Sonia Huanca Vold, innholdssjef i Matkanalen, til Haugesunds Avis.

Matkanalen er en reklamefinansiert TV-kanal og ble lansert i Norge av Øivind Lindøe 1. desember 2015.

Kanalen, som er heleid av Schibsted, er også en av seks norske Snapchat-partnere.

Nå blir det altså en ny «kanal» fra Lindøe og gjengen. Planen er at den nye kanalen skal starte opp om ca. en måneds tid. Showet som skal slippes fredager har fått navnet Smak.

– Målet er å fange trender innen interiør, gjenbruk, DIY/gjør-det-selv, hobby, hage, design med mer. Vi ønsker å treffe både menn og kvinner, selv om det vil variere litt fra episode til episode avhengig av tema. Vi vil vise alt fra hvordan man trekker om møbler og lager egen bordpynt til hvordan man bygger minidrivhus og blomsterkasser.

Det forteller daglig leder Øivind Lindøe. De mest relevante episodene vil også vises på lineær-TV.

Går så det suser

Matkanalen, som lanserte en ny kanal i Sverige rett før alt stengte ned i mars 2020, og derfor holdt pusten litt ekstra, har på tross av korona hatt et godt år. Og det ser ikke ut for at 2021 blir noe dårligere, skal vi tro innholdssjefen Sonia Huanca Vold.

– Vi ser at folk har vært mye hjemme, de har sett mer TV og ikke minst lagd mye mat. Annonsører ønsker å nå de som er hjemme og reklameetterspørselen har vært veldig god.

Faktisk så god at de ifølge Øivind Lindøe har solgt ut alle annonseplassene hos Matkanalen. Det har ikke skjedd siden de startet opp for over fem år siden.

– Vi har vært, og er fullpakka med jobb. Det har vært travelt, men vi er takknemlige, forteller Huanca Vold.

Men likevel er de altså sultne på mer og nå er det gjenbruk og DIY (do it yourself) som står for tur:

– Vi har savnet dette selv, og slik kom ideen. Det er for lite levende innhold i denne kategorien som er nytt og nordisk, forteller Huanca Vold.

Lokal handyman

Innholdssjefen kan også røpe at det blir mange ulike profiler som skal bidra med innhold i den nye kanalen. Alt fra handymen til interiørprofiler, både nasjonale og lokale.

– Vi syns det er spennende å kunne bygge lokale profiler. Vi kan blant annet røpe at Haakon Nordvik har sagt ja til og bli med.

Han er for mange mest kjent som fotograf, men skal bidra som handyman i kanalen. Han har blant annet et eget verksted hvor han lager ulike ting av eik.

Og selv om den nye kanalen skal bygges opp likt som Matkanalen blir det likevel noen viktige forskjeller, ifølge Huanca Vold.

– Det vil bli ulike konsepter og ulike programledere også i Smak, men her blir det ikke nødvendigvis programledere på skjermen som snakker. Her blir det mer hender som viser, slik gjør du, steg for steg og så videre. Da er det også lettere for Snapchat å kjøre det ut i flere land, fordi det ikke er språkavhengig. Vi har testet litt på Matkanalen og opplever at det vi har gjort har blitt svært godt mottatt. Nylig slapp vi en slik steg for steg-video på Matkanalen, og den fikk 348.000 unike seere på Snapchat.