HAUGESUND: April 2019 var Ola Frøkedal (39) usikker på om det var en god idé:

Den franske kjæresten hans ønsket å se Norge. Nå ville hun ha ham til bygge om en varebil til bobil slik at de kunne reise rundt.

– Nede i Europa er det ganske vanlig å gjøre dette, men det er det ikke her, sier han.

Derfor dro haugesunderen på det. Han som i dag jobber med rørmerking, har alltid vært nevenyttig, og han liker å være kreativ, men:

– Det har litt med janteloven å gjøre kanskje. Jeg hadde ikke så lyst til å skille meg ut. Vil heller passe inn med alle andre.

Kjæresten så annerledes å det.

– Hun er veldig jordnær og lite opptatt av fasade. Mente at man heller bare bør være seg sjøl, sier Ola.

Etter litt overtaling fikk hun Ola på gli.

– Jeg drømte jo om å kunne reise rundt og fricampe. Da trenger man en liten bil og ikke en diger bobil, forklarer han.

Prosessen som fulgte, skulle endre Olas innstilling totalt.

– Det gikk bang-bang

Kjæresteparet kjøpte en Volkswagen Transporter 2014-modell.

– Jeg valgte den fordi der er vinduer bak. Noe som ga mye lys og er ideelt når man skal fricampe, forteller Ola.

Deretter gikk han inn på YouTube. Der fant han et vell av inspirasjon.

– Da var hodet mitt i gang med engang. Det gikk bang-bang. Jeg fikk virkelig lov til å leke. Det var en utrolig god følelse, sier han.


Ola startet med å kjøpe inn vask og gassflaske. Det måtte på plass først. Så bygde han resten med det som utgangspunkt.

– Hele innredningen er stroppet fast i lastepunktene. Det gjør at jeg kan ta ut hele innredningen på kort tid.

Etter snaue 14 dager stod både kjøkkenbenken og sengen klar.

– Så heiv vi bare inn noen madrasser og kjørte på tur.

– «Monkey-løsninger»

Første turen gikk til Trondheim via Oslo og Lillehammer, og så tok de Vestlandet på veien hjem.

– Turen var helt himmelsk, gliser Ola.

Men når det gjaldt selve bilen, var det helt klart rom for forbedring.

– Alt var halvferdig, og jeg satt igjen med mange ting som jeg hadde lyst til å endre på, medgir han, og fortsetter:

– Det manglet for eksempel takluke, noe som gjorde at vi måtte sove med døren på gløtt. Når det regnet måtte jeg lage til noen «monkey-løsninger» slik at vannet ikke rant inn.

Også opplegg for å koke mat innendørs manglet.

– Det var litt tungvint. Gardinene var sydd i hui og hast rett før, så de passet ikke helt. Og vinduene manglet solfilm.

Ola synes det var smart å teste ut bilen før den var ferdig.

– Da får man testet ut og prøve og feile litt. Jeg tror at sluttresultatet blir bedre da, sier han.

Haltet rundt mens han innredet

Da de kom hjem, fikk bilen stå urørt en stund. Men i januar i fjor tråkket Ola over mens han var på jobb og skadet ankelen skikkelig.

Skaden var så alvorlig at han trengte operasjon, men måtte vente helt til august før han fikk time på sjukehuset.

På toppen av det hele kom koronaen.

– Jeg måtte jo ha noe å gjøre på og brukte tiden til å fikse på bilen, forteller han.

Ola haltet rundt mens punktene på listen etter trondheimsturen sakte, men sikkert blei haket av. I tillegg la Ola vekt å finishen. Bilen skulle se bra ut både innvendig og utvendig.

Prøvde seg som skredder

Største utfordringen møtte 39-åringen da han skulle sy puter. Da måtte konsulenthjelp hentes inn.

– Jeg fikk hjelp av mor. Hun sydde første puten og viste meg hvordan jeg skulle gjøre det.

Deretter satte han seg ved symaskinen og sydde resten av putene sjøl.

– Det er jeg utrolig stolt over. Og det har gitt meg djup respekt for folk som syr klær.

Ola la panel i biltaket og kledde vegger og gulv med teppe.

Gir blaffen i janteloven

– Folk flest kjøper seg jo ferdig bobil.

Ola ler:

– Hadde jeg kjøpt en bobil til en million, så hadde jeg nesten vært redd for å bruke den. Denne kan jeg bare herje med siden den ikke koster så mye, svarer han, og forteller at han koser seg mest når ting er sjøllaget, primitivt og enkelt.

Haugesunderen, som først fryktet janteloven, er aller mest fornøyd med de folierte fjelltoppene han har lagt på sidene av bilen. De håper han skal vekke oppsikt når han reiser rundt.

– Nå gir jeg litt mer blaffen. Og jeg ser jo det at de aller fleste bare synes dette er kult, sier han og fortsetter:

– Det som er kult er at du kommer lettere i snakk med folk. Bobilen fungerer litt på samme måte som når man går tur med hund. Da kommer det nesten alltid noen og prater med deg. Bobilen blir en samtalestarter. Og jeg er jo en sosial type.

– Hvordan er det å ha fått den innsikten?

– Det er fantastisk. Det gir mye større frihet til å gjøre det jeg har lyst til. Ting blir ikke så farlig lenger.

Reiser alene, eller …

Fram mot sommeren nå reiser han noen turer i offshore. Der jobber han med rørmerking.

– Jeg skal i alle fall en tur til Nord-Norge. Der skal jeg kjøre Helgelandskysten og Lofoten. Det gleder jeg meg veldig til.

I tillegg har han slekt på Østlandet.

– Så det blir nok flere turer. I tillegg har jeg kjøpt telt. Da vil jeg bruke bilen som utgangspunkt, og så ta noen toppturer, sier han.

Når koronatiden er forbi, blir mulighetene enda større.

– Da kan jeg reise nedover i Europa. Ta ferier som ikke blir så ekstremt dyre.

– Du er jo singel nå. Hvis det er noen damer som har lyst til å bli med på tur, da?

Ola ler høgt og helhjertet:

– Da får de ta kontakt, da, så får vi se. Nei, huff, nå ender vel dette intervjuet opp som en enorm kontaktannonse i Haugesunds Avis.

Ola fleiper videre:

– Du får skrive at her blir det første kvinne til møllen. Alle skal få være med. Eller kanskje det blir roseseremoni.

Men fra spøk til alvor. Det er jo tross alt kjekkest å dra på tur sammen med noen.

– Jeg har sansen for jordnære, kjekke jenter som liker å gå tur og ikke er redd for å gå noen dager uten å dusje.


Når deg gjelder bilen, så er han ennå ikke helt i mål.

– Jeg vurderer å skaffe meg et lite solcellepanel slik at jeg kan lade mobilen og ha litt lys uten å måtte starte bilen, avslutter han.