Løft for glassfaget

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Glass & Låsservice AS tar opp kampen mot sosial dumping og ufaglært arbeidskraft. Ved å investere flere hundre tusen kroner i fagbrev til de ansatte skal kampen vinnes og arbeidsplasser sikres.

DEL

HAUGESUND: Kasum Arsanukajev og Kjetil Mosdal tar et håndfast grep om vinduet som skal opp i andre etasje på en adresse i Etnegata i Haugesund.

Desemberbrisen denne formiddagen er iskald, men det skremmer dem ikke fra å gå på et av dagens første oppdrag.
De to jobber for Glass og Låseservice Haugesund AS, en bedrift som har bestemt seg for at det eneste som lønner seg er å ha flinke fagfolk i teamet.

De er to av fem ansatte som i disse dager tar fatt på løpet for å få fagbrev. Bedriften investerer et par hundre tusen kroner på det faglige løftet.

Bedriften bruker mer enn 100.000 kroner på å melde opp fem ansatte til fagbrevutdanning. I tillegg kommer reise og opphold på to samlinger ved Glassfagsenteret på Kongsberg, det eneste utdanningsstedet i Norge innen glassfaget.

– Det blir noen hundre tusen kroner til sammen, forteller daglig leder og glassmester Karl Arne Hagen.

Han tar imot på møterommet i andre etasje i det iøynefallende gule gamle trehuset vis-à-vis Haugesund stadion i Karmsundgata, og tar en slurk av nytrukket kaffe.

Han er både glassmester og låsesmedmester. Han leder i dag en av de største bedriftene i sin sjanger i Haugesund.
Men ansiktet er vel så godt kjent for folket i Odda, der han drev glassmesterforretning i om lag 20 år før han ved årtusenskiftet kom til Haugesund og overtok driften til Einar J. Toft, eller Glasstoft som butikken het den gangen.

– Konkurrerer med useriøse

Hagen sier kompetanseløftet er deres viktigste våpen i et stadig tøffere konkurranseklima.

– Som de fleste håndverkere og andre bedrifter innenfor bygningsbransjen opplever også vi sterk konkurranse fra useriøse bedrifter. Omtale av sosial dumping, elendig fagarbeid og nærmest kriminelle nettverk florerer i media. Mange av disse firmaene mangler fagkompetanse eller direkte bløffer på seg mesterbrev og annen formell kompetanse. Kjøpere er ofte ikke klar over at de som de velger å kjøpe tjenester av ikke innehar formell kompetanse, påpeker daglig leder og glassmester Karl Arne Hagen.

Han forteller at Glass og Låseservice AS, en bedrift som i 2012 fusjonerte med den tradisjonsrike Glassmester Aspaas AS i Haugesund, har som mål at 90 prosent av de 14 ansatte skal ha fagbrev.

– Utdanningen mine ansatte tar gjennomføres med hjelp fra blant annet statlige midler gjennom den tidligere regjeringens kompetanseløft.

Men i samme åndedrag kommer han med et lite spark til det offentlige systemet.

– Det virker ikke som om satsingen er tilstrekkelig forankret i andre offentlige nivå, når vi ser kommuner også på Haugalandet som skriver rammeavtaler med bedrifter som ikke kan dokumentere at de innehar formell kompetanse.

– Den høyre handa gjør ikke alltid som den venstre sier, konkluderer han.

– Risikerer byggefeil

Konsekvensen av bruk av ufaglært arbeidskraft kan bli den samme for både det offentlige og private kunder som tar risikoen med å la ufaglært arbeidskraft ta seg av investeringer til flere hundre tusen kroner.

– At de i ettertid må bruke enda større summer på å reparere byggefeil, sier Hagen.

– Hva risikerer kunden?

– Du risikerer for eksempel at du får feil produkt på feil sted, og kanskje ikke godkjente produkter. I dag brukes blant annet glass i rekkverk, og det kan være kritisk for personer som går på rekkverket om du har glass som ikke er konstruert for å unngå skader på mennesker, sier Hagen.

Det er også forskjell på hvor mye varme vinduer slipper ut. Også her finnes det krav om isolasjonsverdi på nye boliger.

– Derfor er det viktig at den som leverer produktet vet hvilket produkt kunden trenger, sier han.

Fra Tsjetsjenia

Kasum Arsanukajev (27) kommer fra en håndverkerfamilie i Tsjetsjenia, og kom til Norge som politisk flyktning i 2007.
Han har jobbet i bedriften i mer enn fire år og har funnet en klar motivasjon for arbeidet han nå legger ned for å sikre seg fagbrev som glassarbeidet.

– Jeg ønsker å kunne gi kunden et godt svar når de spør om ting som har med glassfaget å gjøre, sier Arsanukajev om hvorfor han har meldt seg til å ta utdanningsløpet som til slutt belønnes med fagbrev i glassfaget.

Han kom inn i virksomheten gjennom Glassmester Aspaas AS, som var i gang med et arbeidstreningsprogram med ansettelse i en norsk bedrift som målsetting.

Dette ble sporen til at bedriften iverksatte et utdanningsløp hvor de også tilbød flere ansatte. I utgangspunktet deltok de i et program initiert av Nav, men etter hvert fant bedriften seg bedre tjent med å tilby ham fast jobb og videreføre et fagutdanningsprogram som samtidig ble tilbudt flere ansatte.

Når 20 millioner i år

Finn Sæther, femte generasjon glassmester i Aspaas-slekten, leder det interne arbeidet.

– Vi er nødt til å holde en høy faglig kvalitet i arbeidet vårt, for å skille oss ut fra alle andre, sier han.

Glass og Låseservice Haugesund AS, som er heleid av Karl Arne Hagen gjennom G og L Holding AS, omsatte i 2012 for 18,2 millioner kroner og hadde et resultat før skatt på drøye halvmillionen.

Fjoråret var ifølge styrets beretning preget av konsolidering og driftsforbedringer etter oppkjøpet av Glassmester Aspaas AS. Allerede i beretning meldes det om betydelig økt omsetning og ordreinngang første halvår i år.

– Samlet sett vil vi nå 21 millioner i omsetning i år, fordelt på om lag 4.000 jobber.

Hagen anslår at om lag halvparten av oppdragene kommer fra private oppdragsgivere.

Artikkeltags