Flyplassen kan bli fjernstyrt

FJERNSTYRT: Dette senteret i Bodø vil erstatte flytårnet ved Haugesund lufthavn og 14 andre flyplasser.

FJERNSTYRT: Dette senteret i Bodø vil erstatte flytårnet ved Haugesund lufthavn og 14 andre flyplasser. Foto:

Første spadetak for et nytt fjernstyrt kontrolltårn i Bodø er tatt. Til neste år kan det være dette tårnet som styrer Haugesund lufthavn.

DEL

Det nye senteret til Avinor har fått navnet Remote Tower Centre og skal etter hvert erstatte kontrolltårn ved 15 norske lufthavner, skriver nettstedet E24.no.

Senteret skal bli verdens største senter for fjernstyrte tårn, og Haugesund lufthavn sto opprinnelig på Avinors liste over steder hvor fjernstyrte tårn skulle innføres.

– Men i og med at det kommer nye drivere inn som overtar driften fra Avinor AS, blir det opp til de nye driverne å vurdere hvorvidt de ønsker fjernstyrte tårn, sier Erik Lødding i Avinor til Haugesunds Avis.

Han understreker at det uavhengig om fjernstyrte tårn blir innført i Haugesund eller ikke, vil det være behov for flygelederkompetanse også i framtiden.

– Situasjonen akkurat nå er altså at vi avventer en eventuell beslutning fra nye drivere av lufthavnen. Inntil videre er det derfor «business as usual», sier Lødding.

Utvidede åpningstider?

Tårnet som bygges i Bodø skal stå ferdig i 2020, og har en investeringsramme på 110 millioner kroner.

– Dette er banebrytende innenfor både norsk og internasjonal luftfart, sier Erik Lødding i Avinor til E24.

Lødding sier videre at den nye teknologiske løsningen kan bidra til utvidede åpningstider ved mindre lufthavner, noe som igjen kan føre til bedre tilgang til ambulansefly eller flere muligheter for lokalt næringsliv. Senteret er ventet å gi arbeidsplasser til 60 personer.

VERDENS STØRSTE: Slik skal senteret se ut utvendig når det står klart i 2020.

VERDENS STØRSTE: Slik skal senteret se ut utvendig når det står klart i 2020. Foto:

Med roterende kamera

Den første lufthavnen i Norge som skal betjenes av fjernstyrt tårn er Røst i Nordland, og planen er at dette skal skje i september i år. Det fjernstyrte kontrolltårnet skal blant annet få oversikt over området ved flyplassene med et kamera som kan rotere 360 grader. Kameraet kjenner igjen objekter som beveger seg på bakken og i luftrommet. Avinor forteller at målet er at løsningen skal være like god, eller bedre, enn de konvensjonelle flytårnene.

Indra Navia som utvikler tårnet i samarbeid med Kongsberg Gruppen, har tidligere blant annet levert sitt Nova tårn-system til gigantflyplasser som Londons Heathrow, Charles de Gaulle utenfor Paris, og flyplassene i Dubai og Beijing, skriver E24.no.

Artikkeltags