Hedret i Haugesund

VANT: Vibeke Skistad fra Euforia Film ble priset for årets lansering av Karpe Diem-filmen «Adjø Montebello!», mens  Morten Thoresen og Simon Kvame representerer Nordisk Filmdistribusjon, Foto: Handout

VANT: Vibeke Skistad fra Euforia Film ble priset for årets lansering av Karpe Diem-filmen «Adjø Montebello!», mens Morten Thoresen og Simon Kvame representerer Nordisk Filmdistribusjon, Foto: Handout

Av

«Adjø Montebello!» fikk en nystiftet pris kalt Årets lansering, utdelt av landets kinosjefer under filmfestivalen i Haugesund.

DEL

HAUGESUND: Det vil si: Det var filmbyrået Euforia Film det vanket heder til for arbeidet med å pushe Karpe Diem- filmen. «Adjø Montebello!» ble vist på kino i kun fire dager, men klarte å selge mer enn 50.000 billetter.

Og i løpet av samme fire hektiske dager besøkte Karpe Diem selv tolv kinoer over hele landet for å kaste glans over visningene og hilse på fan- publikummet.

– Prisen skal gå til en film- distributør som gjør en ekstraordinær innsats for en film og løfter den til uante høyder, heter det i begrunnelsen fra Norske Kinosjefers Forbund da prisen ble delt ut under Filmfestivalen sist helg.

Man mente at filmbyrået jobbet godt sammen med kinoene og filmskaperne – nærmere bestemt regissør Thea Hvistendahl, produksjonsselskapet Einar film og Karpe-management Little Big Sister.

– En film som i utgangspunktet var litt uvanlig og utfordrende, nådde imponerende 50.000 besøk på kun få dager, lyder det videre fra kinosjefene.

Samtidig ble Nordisk Filmdistribusjon kåret til Årets filmdistributør for sin satsing på norske filmer som «Den 12. mann», «Norske byggeklosser», «Per Fugelli – siste resept» og «Utøya, 22. juli».

Artikkeltags