I hemmelig ærend mellom Haugesund, Italia og England

VELKLEDD: André Ernst Grønås har forandret klesstil siden han gikk på videregående, for å si det forsiktig. FOTO: HARALD NORDBAKKEN

VELKLEDD: André Ernst Grønås har forandret klesstil siden han gikk på videregående, for å si det forsiktig. FOTO: HARALD NORDBAKKEN

André Ernst Grønås fra Haugesund har holdt på hemmeligheten i to år. Nå lanserer han sin egen kleskolleksjon med fikse klær.

DEL

Les Haugesunds Avis digitalt i 5 uker for 5 kr

MOTE: Han snakker om «de rette hendene». De sofistikerte råtassene av noen håndarbeidere som syr skjorter på fabrikkene i Italia.

– Fascinerende folk. De er rockere innen skredderfaget. Du skulle sett dem, sier 35-åringen.

I løpet av 2017 kommer haugesunderen med sine første klesplagg for salg. Klær sydd og montert ut fra André Ernst Grønås' egne ideer og tanker om hvordan vi kan kle oss ved å kombinere farger og ulike plagg.

For menn. For folk i farten. På jobb og til fest.

Det blir en høst/vinter-kolleksjon med skjorter, slips, lommetørkle, skjerf, sokker og gensere. Det er klassisk mannfolk-fashion. Menswear. I italiensk og britisk stil.

– Det er en grunn til at den stilen, teksturen og formen aldri går av moten. Det er tidløst, plaggene kan kombineres og brekkes opp, og det er mulig å gjøre sin egen stil ut av det, sier Grønås.

Etternavnet til moren

Han kan muligens gjøre Bart Simpson-sitatet «I'm a sucker for the classics» til sin egen.

Ernst er etternavnet til moren og blir merke-varen. Logoen er en nøytral innstudert «E».

– Jeg forsøkte å kjøpe domenenavnet www.ernst.com fra et amerikansk firma. De skulle ha 1,5 millioner kroner. Takk for meg. Så det ble ernstbyernst.com i stedet, sier Grønås.

Han skal drive nettbutikk, pop-up-stunts, er i dialog med fire-fem klassiske mannfolkbutikker i Norge, og er på utkikk etter egnet butikklokale og kontor i Haugesund. På investorsiden er kompis og teatermenneske Bjarte Hjelmeland fra Bergen inne med kapital, sammen med en haugesunder som ønsker å være anonym.

– Det koster å fly fram og tilbake til fabrikkene i Venezia. Lage prototyper av plaggene og sende dem tilbake for å gjøre justeringer. Jeg går i klærne her hjemme, prøver dem ut, vasker dem og sjekker kvaliteten. Jeg har blitt sykt pirkete på alt.

Musikalskuespiller

André Ernst Grønås flyttet til Oslo på slutten av 1990-tallet for å bli musikalskuespiller. Etter flere roller i ulike oppsetninger kom han tilbake til hjembyen, og han ble etter hvert ansatt i markedsavdelingen i Haugesunds Avis.

Nå har han sagt opp jobben og satser for fullt på Ernst.

– Jeg tok meg en uke fri fra jobben for å dra alene til Paris og Vision-messen. Bare for å se miljøet an, sjekke markedet og hva jeg eventuelt skulle bryne meg på. En kollega i avisen spurte meg hva jeg skulle i Paris. «Jeg skal på hundeutstilling», sa jeg spontant. Jeg har holdt kleskolleksjonen hemmelig i to år, og jeg kjenner at det er veldig befriende å endelig kunne fortelle om det.

«Jeg går i klærne her hjemme, prøver dem ut, vasker dem og sjekker kvaliteten. Jeg har blitt sykt pirkete på alt»

Interessen for klær og fashion kom ikke av seg selv for Grønås. Han har selv gått rundt som et dass. Fram til han begynte på videregående gikk han konsekvent i Adidas joggebukse med matchende Gazelle-sko. På gymnas trasket han rundt i slitte fjellsko i korridorene. Det var ikke så hytt.

Men så ble han mer klesbevisst og tok steget opp noen divisjoner. André Ernst Grønås er fiks i klærne.

– Gøy å leke

– Plutselig syntes jeg klær var gøy å leke meg med. Jeg hadde aldri penger til å være merkebevisst, men jeg likte å sette sammen ulike ting jeg fant. Jeg kritiserer aldri noen for hvordan de går kledd. Og det er heller ikke meningen at folk skal ta på seg alt samtidig av mine klær. Alle kan ikke gå rundt som en klovn som meg, ler han.

Men det er kunsten å sette sammen forskjellige stiler Grønås har ambisjoner om. Både klassisk engelsk og italiensk har grunnleggende regler. De kan knekkes opp og tilføres nye elementer.

Eget mot, blikk og forståelse spiller en rolle.

Det vanskeligste for ferske folk i bransjen er å få innpass i miljøet. Komme i kontakt med eierne av fabrikkene, kommunisere med skredderne.

– Jeg har en kamerat i Oslo som hjalp meg med den biten. Og når jeg først slapp til måtte jeg lære meg alt om terminologien de bruker. Jeg var en grønnskolling. Og det kortet spilte jeg ut. Jeg mener jeg er en ærlig kar og gjorde meg ikke bedre enn det jeg var. Og det likte de ved meg. Jeg lyttet til hva folk hadde å fortelle, jeg ville lære og jeg hadde en visjon. Jeg er også sjeleglad for at jeg har Kristine Vikse fra Haugesund i styret, hun har et enormt nettverk jeg har fått velte meg i. Og så fikk jeg bruk for teatererfaringen min når jeg skulle presenterte meg. En italiener som lager skjortene til Paul Smith gjorde det klart for meg at det var han som bestemte om han ville ha meg som kunde eller ikke. Jeg måtte overbevise. Det var som å snakke med professoren innen tailor, sier Grønås.

Made in Italy

Grønås har ingen skyhøye tanker om at Ernst skal havne i masseproduksjonmarkedet. Det blir ikke «made in China», men «made in Italy».

Plaggene vil komme i begrenset opplag, gjerne nummerert og kanskje katalogisert.

– Vi er små og skal være interessante på vår arena. Jeg lager ingen fast stil, men skal gi folk mulighet til å skape sin egen. Jeg er heller ikke ute etter å lage en ny garderobe til meg selv. Det blir ikke Andre-ish.

Han jobber alene i Haugesund med kolleksjonen. Det kan være tøft å kjøre solo.

Han har samboer, en datter på rundt året og hus i Sveio.

– Hvis jeg har lav selvtillit en dag, tar jeg meg en tur til Vigdis på Risøy-kiosken. Hun kommenterer alltid at jeg ser så bra ut i klærne. Hun bygger meg opp og hun er morsom, forteller Grønås.

Han er blitt en del av næringshagen til Rogaland ressurssenter og får hjelp og forretningsråd. André Ernst Grønås har et mål om få hverdagsdressene tilbake i gatebildet.

– Jeg synes dress er kult. Jeg skal lage min egen dress senere. Og hvis jeg hadde hatt råd kunne jeg støpt en mur i dress, hvis den er av skikkelig kvalitet.

Artikkeltags