Konkurransetilsynet: – Små kjeder presser ned drivstoffprisene

PRESSER PRISENE: Joar Skorpe og Tanken har ført til billige bensinpriser mener Konkurransetilsynet.Arkivfoto:  Alf-Robert Sommerbakk.

PRESSER PRISENE: Joar Skorpe og Tanken har ført til billige bensinpriser mener Konkurransetilsynet.Arkivfoto: Alf-Robert Sommerbakk.

Etablering av små kjeder som Tanken presser prisen ned, sier tilsyn til NRK.

DEL

BENSINPRISER: – Generelt er konkurransen i drivstoffmarkedet svak og prisene høye, sier Øyvind Nilssen, fungerende avdelingsdirektør for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet til NRK.

De overvåker bensin- og dieselprisene i Norge. Nå viser tall fra prisovervåkingen deres at små kjeder på drivstoffmarkedet kommer forbrukerne til gode.

I Rogaland har mange ment at etableringen av Tanken har ført til å presse prisene ned hos oss.

For knappe tre uker siden var prisen for en liter 95 blyfri bensin 13,79 kroner på Uno X-stasjonen i Spannavegen. På XY sine nettsider ble det da opplyst at den veiledende prisen i var 16,45 kroner og Shell hadde en literpris på 15,69 kroner. Dette var i et område der Tanken har drivstoffpumper.

Har ført til bensinkrig

Joar Skorpe fra Nedstrand etablerte lavpriskjeden sin først med to selvbetjente stasjoner i Stavanger sentrum. Siden har det kommet flere også til i vårt distrikt og nå sist på Kåsen på Jæren. Det ble stasjon nummer 22, der 20 av dem ligger i Rogaland og to i Telemark.

Det har ført til bensinkrig steder der Tanken blitt etablert.

Bensinprisen i Norge nådde en topp tidligere i år med en pris på 17 kroner literen. Da var en lav kronekurs som førte til den høye prisen.

Oktober i fjor uttalte Skorpe til Haugesunds Avis:

– Haugesund har mye billigere drivstoff enn andre steder i landet. I Stavanger selger vi bensin for 13,79 kroner literen, mens prisen på Forus ligger to kroner høyere enn oss, sa Skorpe.

Tanken vil være tro mot sitt konsept, og Skorpe er villig til å selge med tap i Haugesund over en viss periode.

– Målet vårt er å ha rettferdig lave priser, sa Skorpe.

Fire store

Bensinmarkedet i landet for øvrig domineres av fire store kjeder. De største kjedene konkurrerer ikke så godt, mener Konkurransetilsynet.Øyvind Nilssen, Konkurransetilsynet

– Vi har fire store nasjonale kjeder i drivstoffmarkedet. Tanken er en aktør som tenker annerledes. De utfordrer de fire store, og det har gjort at prisene har gått ned, sier Nilssen til NRK.

Tilsynet kan ikke si nøyaktig hvor mye prisen går ned i områder der små kjeder finnes. Det skyldes at bensinpriser varierer fra dag til dag og område til område. Men Nilssen støtter Skorpe sitt syn og mener at tendensen er helt klar:

– Vi ser at prisene er lavere der de er til stede, sier han.

Artikkeltags