Skri­ver norsk de­sign­his­to­rie

– Alle land med re­spekt for seg selv stil­ler ut sitt kunst­hånd­verk. Og ak­ku­rat nå er det er det så man­ge unge og dyk­ti­ge nor­ske de­sig­ne­re at man kan fyl­le et helt gal­le­ri med nor­ske pro­duk­sjo­ner, sier Ing­rid As­pen.

– Alle land med re­spekt for seg selv stil­ler ut sitt kunst­hånd­verk. Og ak­ku­rat nå er det er det så man­ge unge og dyk­ti­ge nor­ske de­sig­ne­re at man kan fyl­le et helt gal­le­ri med nor­ske pro­duk­sjo­ner, sier Ing­rid As­pen. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– Jeg er van­vit­tig sta og like am­bi­si­øs, og er bom­be­sik­ker på at jeg får ting til. Hau­ge­sun­der Ing­rid As­pen vil nå sam­le norsk de­sign i Mi­la­no.

DEL

HAUGESUND: «Pretty Norwegian» er arbeidstittelen på utstillingsprosjektet Aspen og designerkollegene Runa Klock og Marte Frøystad arbeider med.

Den kreative trioen fra Vestlandet vil vise norsk designkraft og produksjon under Milano Design Week (Salone del Mobile) i april neste år. Nå gjelder det å få industri og næringsliv med på laget.

– Vi vil skrive norsk designhistorie. Norske designere har stilt ut egne produkter der nede også tidligere, men da ofte for egen maskin og uavhengig av samorganiserte initiativ. Norge er et land med en stadig mindre og derfor sårbar ferdigvareproduksjon. For øyeblikket er nordisk design veldig populært verden over og norske designere markerer seg internasjonalt. Tiden er inne for å gå sammen for å vise det vi har å by på av både norsk design og industri, mener Aspen, og frir samtidig til næringslivet for støtte og deltakelse i prosjektet.

Hvert år under Stockholm Design Week i februar, samles de skandinaviske produsentene og designerne. Møbelmessen i Milano er den største i sitt slag i verden, og derfor en svært viktig arena å være representert på.

– Vårt mål med prosjektbeskrivelsen er å få til det største norske utstillingsprosjekt i Milano noen gang. Den skal formidle det historiske, med et tydelig framtidsperspektiv.

Vi vil ha med rykende ferske produkter og oppdaterte klassikere, og virkelig vise vakre produkter fra Norge, alt under ett tak. Noe som holder høyt designmessig nivå, og som poengterer det kommersielle potensialet i norsk design, forteller haugesunderen videre.

Tidligere har Aspen sett på design-uken som sin eneste obligatoriske utenlandsreise i løpet av hektiske år. Nå blir det forhåpentligvis både stort organisatorisk ansvar og egen deltakelse som designer.

– Litt lørdag hver dag

I 2009 og 2010 studerte og arbeidet hun selv i den norditalienske millionbyen.

– Jeg følte meg veldig hjemme der, men kunne ikke tenke meg å organisere livet mitt i det italienske byråkratiet. Livsstilen derimot appellerer til meg. Fritid og jobb sklir over i hverandre. Også det å ha et lite snev av lørdag hver dag ved å samles til et glass vin og litt mat etter endt arbeidsdag. Den italienske atmosfæren er i større grad tilrettelagt for dette sosiale livet.

– Jeg er vanvittig sta og ambisiøs, og er bombesikker på at jeg får ting til så lenge jeg kan bruke alle mine våkne timer, sier Aspen.

Hun er fast bestemt på å leve av å være formgiver selv om det til tider kan by på trange økonomiske kår.

– Du tjener ikke de store pengene på å designe møbler eller produkter, og det er få som orker å leve med frilansarbeidets usikre rammer over lang tid. Normalen er å få betalt gjennom royalty-systemer, dermed kan det ta mange år før et produkt begynner å gi en inntekt.

Inspirerende miljøskifte

Allerede i barnehagealder viste den tidligere Solvang-jenta kreativitet litt på siden av det forventede. De voksnes tilrettelegging med ferdig oppskrift og materialer ble for åpenbart og kjedelig. Isoporkuler og ferdigklippet filt måtte vike.

– Jeg gikk heller for tomme doruller og småstein. Oversette ressurser og materialer andre ser på som verdiløse har fortsatt å være konstant inspirasjonskilde i arbeidet mitt.

De to siste årene har hun pendlet mellom Oslo og Haugesund. Miljøskiftet mellom HKV og atelier der, og hverdagen i Oslo inspirerer.

– Det finnes perler i Haugesund som betyr mye for meg uansett hvor mye utbrytermenneske jeg er. Jeg tror HKV er det viktigste som har skjedd Haugesund på veldig mange år. Undervisningstilbud til barn og unge er én ting, men tilretteleggingen for et profesjonelt kreativt miljø skaper ringvirkninger vi ennå ikke er klar over.

Aspen har bachelorgrad i Møbeldesign og masterstudier i Industridesign. I tillegg til å legge store planer for Milano neste år, er hun nå engasjert og ansatt i staten som skatteetatens egen interiørarkitekt ut året.

Klubben

Gjennom «Klubben» – et initiativ for nyetablerte formgivere i hovedstaden, har Aspen utvidet sitt kontaktnettverk i designmiljøet og fått muligheten til å ta del i flere framtidige utstillinger.

«Klubben» har tidligere fått internasjonal oppmerksomhet rundt sitt virke, blant annet for utstillingen «Tingenes tilstand».

– Nå er det en ny utstilling på gang og i sommer stiller vi ut helt ferske prototyper av møbler og designobjekter på Design og Arkitektursenteret (DogA) i Oslo. I september går utstillingen videre til Paris på møbelmessen der. Jeg sitter akkurat nå og planlegger og designer det jeg skal stille ut. Det blir en veldig fin utstilling og jeg håper mange haugesundere tar turen innom dersom de er i hovedstaden i sommermånedene.

Aspen er glad i Haugesund men ser ikke for seg å flytte hjem med det første.

– Jeg tenker egentlig lite over hvor jeg bor. Jeg bor der jeg blir inspirert og produserer med god frekvens. Men måtte jeg valgt et sted jeg skulle bosatt meg hadde det blitt Milano, smiler haugesunderen.

 

Artikkeltags